فرانسه نوریگا را به پاناما مسترد می کند

گروه بین‌الملل- دادگاهی در پاریس حکم استرداد مانوئل نوریگا، رهبر پیشین پاناما، به کشورش را صادر کرده ‌است.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، مانوئل نوریگا، ۷۷ ساله، بیشتر از ۲۰ سال است که در زندان‌های آمریکا و فرانسه محبوس بوده ‌است. او اتهام‌های قتل مخالفان، قاچاق مواد مخدر، پول‌شویی و اختلاس را رد می‌کند. مانوئل نوریگا در پاناما نیز به طور غیابی به اتهام نقض حقوق بشر و قتل مخالفان محاکمه و به ۲۰ سال زندان محکوم شده‌است. دولت پاناما سال‌هاست که برای استرداد او تلاش کرده ‌است.

مانوئل نوریگا در اردیبهشت سال ۱۳۸۹ خورشیدی از زندانی در شهر میامی‌آمریکا آزاد اما فورا به فرانسه تحویل داده‌شد. آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش (پدر) - ۲۲ سال پیش - با حمله نظامی‌به پاناما، نوریگا را دستگیر کرد. اتهام اصلی او همکاری با یک کارتل مواد مخدر کلمبیایی بود و این که مقادیر زیادی کوکائین به آمریکا قاچاق کرده‌است. مانوئل نوریگا سال گذشته در پاریس هم محاکمه و به جرم پول‌شویی به هفت سال زندان محکوم شد. اما بنا‌بر حکم جدید قاضی، او به زودی به پاناما فرستاده خواهد‌شد. ریکاردو مارتینلی، رییس‌جمهوری پاناما، می‌گوید که مانوئل نوریگا فورا راهی زندان خواهد شد.

با این وجود، او تاکید کرد مجرمان بالای ۷۰ سال مانند نوریگا حق دارند که درخواست بازداشت خانگی بدهند و قاضی در این‌باره تصمیم خواهد گرفت. نوریگا در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان رابطه گرمی‌با واشنگتن داشت. او با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) همکاری نزدیکی داشت. اما در دوران ریاست جمهوری جورج بوش (پدر) رابطه او با ایالات متحده رو به تیرگی گذاشت.

دادگاهی در آمریکا در سال ۱۹۹۰ میلادی نوریگا را به جرم پول شویی و قاچاق مواد مخدر به ۳۰ سال زندان محکوم کرد. این حکم مدتی بعد به دلیل رفتار «خوب» او، به ۱۷ سال کاهش یافت. رهبر پیشین پاناما روز چهارشنبه در پاریس از قاضی فرانسوی به دلیل صادر کردن حکم استرداد تشکر کرد و گفت: «خدا یارت!» نوریگا گفت: «می‌خواهم به پاناما بازگردم و بی‌گناهی خودم را ثابت کنم.»