گروه بین‌الملل- با وجود اعلام کناره‌گیری رییس‌جمهوری یمن از قدرت، تظاهرات اعتراضی در این کشور ادامه دارد و تلفاتی برجای گذاشته‌ است. به گزارش بی.‌بی.‌سی، روزپنج‌شنبه، گروهی از مخالفان علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری یمن، در صنعا، پایتخت این کشور، در اعتراض به بخشی از توافق‌نامه کناره‌گیری رییس‌جمهوری از قدرت، دست به تظاهرات زدند و به دنبال تیراندازی افراد مسلح وفادار به صالح، دست‌کم پنج نفر کشته و شماری زخمی شدند. در عین حال، علی عبدالله صالح، این حمله به تظاهرکنندگان را محکوم کرد و دستور داد که درباره این خشونت‌ها تحقیق شود.

تظاهرکنندگان به بخشی از توافق‌نامه کناره‌گیری صالح که به او در برابر پیگرد قضایی مصونیت می‌دهد، معترض بودند. براساس این توافق‌نامه که به امضای صالح رسیده‌است، به او در ازای انتقال قدرت به معاونش، مصونیت از پیگرد قضایی داده شده‌است. بعد از نزدیک به ۹ ماه تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی در یمن، علی عبدالله صالح در نهایت پذیرفت قدرت را به معاونش منتقل کند.

صالح که ۶۹ سال دارد، برای بیش از ۳۰ سال رییس‌جمهوری یمن بوده است. براساس توافق‌نامه‌ای که روز پنجشنبه امضا شد، انتظار می‌رود عبدربه منصور هادی، معاون صالح، دولت اتحاد ملی را تشکیل دهد و مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در مدت ۹۰ روز فراهم کند.

در این توافق‌نامه همچنین پیش‌بینی شده است که صالح بعد از امضای این سند، به مدت سه ماه سمت ریاست جمهوری افتخاری یمن را بر عهده خواهد داشت که مقامی تشریفاتی است.

در مورد تظاهرات روز پنجشنبه در صنعا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که افراد غیرنظامی مسلح، که وفاداران به صالح خوانده می‌شوند، به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کرده‌اند. پس از انتشار خبر امضای توافق‌نامه انتقال قدرت، هزاران نفر در خیابان‌های صنعا به پایکوبی پرداختند، ولی گروهی از مخالفان صالح همچنان از مفاد این توافق‌نامه ناراضی هستند. این گروه از مخالفان صالح خواهان برگزاری راهپیمایی در اعتراض به دادن مصونیت از پیگرد قضایی به صالح شده‌اند.

توافق‌نامه‌ای که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به امضای صالح رسید، حاصل تلاش کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای پایان دادن به نا آرامی سیاسی در یمن بوده ‌است. از زمان آغاز اعتراضات مخالفان صالح در یمن از ماه فوریه، صدها نفر کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند.

علی عبدالله صالح که از سال ۱۹۷۸ میلادی در یمن بر سر قدرت بوده‌است، در گذشته بارها اعلام کرد که از سمتش کناره‌گیری می‌کند، ولی این تصمیم را عملی نکرد.