تا پای مرگ می‌جنگم

گروه بین‌الملل- خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که شامگاه روز شنبه دو خمپاره به یکی از ساختمان‌های حزب بعث در دمشق پایتخت سوریه اصابت کرد. این نخستین حمله مسلحانه به ساختمانی دولتی در داخل دمشق از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه است. در همین حال بشار اسد رییس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز وعده داد که در صورت هرگونه حمله نظامی به کشورش، خود شخصا خواهد جنگید و تا پای مرگ مقاومت خواهد کرد. او همچنین تاکید کرد که در برابر فشارهای بین‌المللی کوتاه نخواهد آمد. این در شرایطی است که فشار‌های دیپلماتیک بر بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه برای پایان دادن به خشونت‌ها به شدت رو به افزایش گذاشته‌است. به گزارش سازمان ملل متحد، تا کنون بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر از معترضان در جریان سرکوب اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

بر پایه فیلمی ویدیوئی که روزنامه ساندی تایمز در سایت خود قرار داده‌است، بشار اسد در پاسخ به این پرسش که آیا عقیده ندارد نیروهایش بیش از اندازه با خشونت با مردم برخورد می‌کنند؟ گفت: «خطاهایی روی داده است، اما این خطاها فردی بود و حکومت مرتکب اشتباهی نشده است.»

رییس‌جمهوری سوریه در این گفت‌و‌گو همچنین گفته‌ است که انتخابات پارلمانی فوریه یا مارس آینده برگزار خواهد شد و پارلمان جدید، قانون اساسی جدید را که شامل بندهایی برای اجرای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود، وضع خواهد کرد. با آغاز اعتراض‌ها در سوریه، بشار اسد وعده اصلاحات داد. اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات رقابتی ریاست جمهوری، از جمله این وعده‌هاست. بشار اسد تاکید کرد که معترضان می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و این صندوق رای است که مشخص می‌کند چه کسی رییس‌جمهوری خواهد بود. او بار دیگر تاکید کرد که هرگونه دخالت نظامی در سوریه، منطقه را گرفتار بحران خواهد کرد و گفت: «اگر منطقی، عاقل و واقع‌گرا باشند، دست به چنین اقدامی نخواهند زد، زیرا نتایج وخیمی در پی خواهد داشت. دخالت نظامی ثبات منطقه را برهم خواهد زد و همه کشورها آسیب خواهند دید.» بشار اسد در ادامه گفت: «تنها راه پایان بحران در سوریه، مبارزه با گروه های مسلح تروریست، جلوگیری از ورود اسلحه از کشورهای همسایه، جلوگیری از خرابکاری و اعمال قانون است.» بشار اسد همچنین ادامه داد که مانع از ادامه عملیات جداشدگان از ارتش سوریه خواهد شد. جداشدگان از ارتش دولتی با تشکیل گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه»، وظیفه خود را حمایت از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز اعلام کرده است. ارتش آزاد سوریه هفته گذشته در عملیاتی پایگاه اطلاعات نیروهای هوایی ارتش دولتی سوریه را در منطقه حرستا در دمشق منهدم کرد.