افزایش شاخص‌های جهان در پی تصویب طرح ریاضتی ایتالیا

ترمونتی وزیر اقتصاد ایتالیا هنگام رای‌گیری برای تصویب طرح ریاضتی در پارلمان/ عکس: Getty Images

گروه بین‌الملل- به دنبال تصویب طرح ریاضت اقتصادی در مجلس سنای ایتالیا، بهای سهام در بازارهای بورس اروپا و آمریکا افزایش یافته است.

روز جمعه شاخص داوجونز آمریکا ۱/۲ درصد، سهام بازار بورس آلمان ۲/۳ درصد و شاخص FTSE بریتانیا ۸/۱ درصد صعود کرد.به گزارش بی‌بی‌سی، مجلس سنای ایتالیا بسته پیشنهادی دولت این کشور را برای در پیش گرفتن اقدامات منجر به ریاضت اقتصادی تصویب کرد. دولتمردان ایتالیا امیدوارند که با اجرای این بسته اقتصادی، از بروز بحران در اقتصادشان جلوگیری کنند.ایتالیا سومین اقتصاد بزرگ حوزه یورو را دارد.انتظار می‌رود که بسته پیشنهادی دولت در دو روز آینده به تصویب نمایندگان پارلمان ایتالیا هم برسد که در این صورت، راه برای استعفای سیلویو برلوسکنی، نخست وزیر ایتالیا، هموار می‌شود.

سرمایه گذاران امیدوارند دولت جدید اقداماتی برای آرام کردن تلاطم‌های مالی اخیر انجام دهد.

گفته می‌شود که احتمال دارد با کنار رفتن برلوسکنی از قدرت، دولت جدید تحت رهبری ماریو مونتی، کمیسر سابق ایتالیا در اتحادیه اروپا بر سر کار بیاید.در همین حال نخست‌وزیر جدید یونان قول داده است این کشور در حوزه یورو باقی بماند.روز پنج‌شنبه، دولت ایتالیا از محل فروش اوراق قرضه دولتی جدید، توانست ۵ میلیارد یورو جمع کند.هرچند این اوراق قرضه با نرخ سود ۰۸۷/۶ درصد و برای یک دوره یکساله عرضه شده‌اند.در جلسه بررسی لایحه پیشنهادی دولت در مجلس سنای ایتالیا ۱۵۶ نفر برای اجرای آن رای موافق دادند.این مصوبه به پارلمان ایتالیا فرستاده خواهد شد و نمایندگان این مجلس برای بررسی آن در روزهای آخر هفته، نشستی ویژه خواهند داشت تا پیش از آغاز به کار بازارهای مالی جهانی در روزدوشنبه آینده، در این باره تصمیم‌گیری کنند.برلوسکنی گفته است که بعد از تصویب بسته ریاضت اقتصادی در سنا و پارلمان ایتالیا استعفا خواهد داد.

امید بازارهای ناآرام به تشکیل دولت جدید

رهبران سیاسی ایتالیا به شدت در تلاش هستند تا نشان دهند که می‌توانند شرایط مالی و اقتصادی این کشور را تحت کنترل بگیرند.

مونتی یک اقتصاددان معتبر و دقیقا کسی است که بازارهای پولی امیدوارند در این شرایط بحرانی، اوضاع را کنترل کند.

مونتی صبح جمعه گذشته در نشست نمایندگان مجلس ایتالیا حاضر شد و بعد به دیدار جورجو ناپولیتانو، رییس جمهوری ایتالیا رفت.

در صورتی که دیروز شنبه، بسته پیشنهادی دولت به تصویب پارلمان ایتالیا می‌رسید، ناپولیتانو می‌توانست استعفای سیلویو برلوسکنی را عصر دیروز شنبه بپذیرد و بعد رسما از مونتی یا هر نامزد دیگری بخواهد تا دولت جدید ایتالیا را تشکیل دهد. تا لحظه تنظیم این خبر هنوز چنین اتفاقی روی نداده است.

اجرای بسته ریاضت اقتصادی پیشنهادی دولت ایتالیا، در صورت تصویب نهایی، ۵۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

این صرفه جویی از طریق کاهش هزینه‌های دولتی و نیز افزایش مالیات‌ها انجام خواهد شد.