گروه بین‌الملل‌ - دیروز، چهارشنبه، قیمت نفت کاهش یافت و به کمتر از بشکه‌ای ۹۷ دلار رسید. این در شرایطی بود که کاهش تورم چین این امید را به وجود آورد که دومین اقتصاد بزرگ جهان می‌تواند به رشد خوب خود ادامه دهد و درنتیجه تقاضا برای نفت افزایش یابد. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه دسامبر ۱۳ سنت کاهش یافت و به ۶۷/۹۶ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز سه‌شنبه ارزش قراردادها با رشد ۲۸/۱ دلاری در رقم ۸۰/۹۶ دلار ثابت شد. اما دیروز در لندن افزایش قیمت نفت خام برنت ادامه یافت و با ۵۷ سنت رشد بشکه‌ای ۵۷/۱۱۵ دلار معامله شد.

دیروز چین اعلام کرد: قیمت مصرف‌کننده در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته ۵/۵ درصد رشد کرده که نسبت به رشد ۱/۶‌درصدی در ماه سپتامبر با کاهش روبه‌رو شده است. سیاستگذاران چین به منظور کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان و کاهش رشد اقتصاد، نرخ بهره وام‌دهی را افزایش داده‌اند. درنتیجه اقتصاد این کشور در سه ماه منتهی به سپتامبر ۱/۹ درصد رشد کرد. این درحالی است که در فصل قبل از آن اقتصاد چین رشد ۵/۹ درصدی را ثبت کرده بود.

موسسه مالی سیتی‌گروپ که پیش‌بینی کرده است تورم چین تا ماه دسامبر به کمتر از ۵ درصد خواهد رسید، گزارش داد: «دیگر نیازی به سیاست‌های سختگیرانه‌تر نیست. کاهش فشارهای تورمی به دولت امکان می‌دهد سیاست‌های خود را تعدیل کند.»

این باور که رشد اقتصادی جهان کمتر از پیش‌بینی‌ها کند می‌شود، موجب جهش ۲۸ درصدی قیمت نفت از ۴ اکتبر تاکنون شده است. در آن تاریخ قمیت نفت به سطح ۷۵ دلار سقوط کرد. این در حالی است که معامله‌گران به دقت جدیدترین آمار ذخایر نفت آمریکا را زیرنظر داشتند. اواخر روز سه‌شنبه موسسه نفت آمریکا گزارش داد، طی هفته گذشته ذخایر نفت این کشور ۱۴۸ هزار بشکه افزایش یافته است. اما تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی پلاتس، شاخه اطلاعات انرژی مرکز مک‌گرو‌هیل، افزایش یک میلیون بشکه‌ای را پیش‌بینی کرده بودند.

براساس این گزارش طی هفته گذشته میزان ذخایر بنزین ۵/۱ میلیون بشکه و میزان ذخایر فرآورده‌های نفتی ۹/۲ میلیون بشکه کاهش یافته است. در دیگر معاملات بورس نیویورک، بنزین ۷۲/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۷۳/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.