گروه بین‌الملل- یکی از اعضای شورای مدیریتی بانک مرکزی اروپا به ایتالیا هشدار داده است که در صورت اعمال نشدن اصلاحات اقتصادی وعده داده شده توسط دولت این کشور، احتمال دارد بانک مرکزی اروپا از خریداری بدهی‌های دولت ایتالیا خودداری کند. به گزارش بی‌بی‌سی، ایو مرش این هشدار را در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی لااستامپا چاپ روز یکشنبه، ششم نوامبر، عنوان کرده است. بانک مرکزی اروپا از سه ماه پیش برنامه خرید اوراق قرضه دولت ایتالیا را آغاز کرده است. با این حال بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که خرید این اوراق را به طور نامحدود ادامه نخواهد داد. مرش در گفت‌وگو با این روزنامه ایتالیایی افزود: «چنانچه هیات مدیره بانک مرکزی اروپا به این نتیجه برسد که شرایطی که در زمان اتخاذ این تصمیم وجود داشت دیگر وجود ندارد، آزاد است تا در هر زمانی تصمیم خود را تغییر دهد. ما همواره در این رابطه هشدار داده‌ایم». این مقام بانک مرکزی اروپا در ادامه گفته است: «ما وظیفه نداریم که برای جبران اشتباهات رهبران سیاسی چاره اندیشی کنیم».

هشدار صندوق بین‌المللی پول

کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول نیز هشدار داده است که اصلاحات بودجه‌ای که از سوی دولت ایتالیا پیشنهاد شده، «فاقد اعتبار» است. دولت ایتالیا عصر چهارشنبه گذشته با یک بسته پیشنهادی محدود برای اعمال اصلاحاتی در بودجه خود موافقت کرد. با این حال وزرای دولت ایتالیا برای صدور دستور اجرای این تغییرات به توافق نرسیدند، بنابراین باید اکنون برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان ایتالیا بروند. لاگارد گفته است که صندوق بین‌المللی پول با دقت اجرای اصلاحات اقتصادی در ایتالیا را تحت نظر

خواهد داشت. رییس صندوق بین‌المللی پول می‌گوید که اجرای این تغییرات را در دوره‌های سه ماهه بررسی خواهد کرد و در صورتی که دولت ایتالیا این تغییرات را اعمال نکرده باشد، صندوق بین‌المللی پول این موضوع را اعلام خواهد کرد. قرار است هفته آینده تیمی از سوی صندوق بین‌المللی پول به ایتالیا سفر کند.

تظاهرات گسترده مخالفان دولت در شهر رم

دولت برلوسکونی در شرایطی با این هشدار بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول مواجه شده است که روز شنبه گذشته ده‌ها هزار معترض ایتالیایی در تظاهراتی گسترده در رم خواهان برکناری سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا شدند. برلوسکونی به دلیل بدهی‌‌های زیاد و همچنین اختلافات در ائتلاف حاکم در ایتالیا مورد انتقاد شدید واقع شده است.

تظاهرات‌کنندگان ایتالیایی روزشنبه (۵ نوامبر/۱۴ آبان) با تجمع گسترده در خیابان‌های رم از سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر این کشور خواستند از قدرت کناره‌گیری کند. مخالفان با در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراض خود را به سخنان اخیر سیلویو برلوسکونی در نشست گروه جی ۲۰ در شهر کن فرانسه نشان دادند. برلوسکونی در این نشست بحران کنونی در ایتالیا را کم اهمیت خوانده و مدعی شده بود که در این کشور «تمامی رستوران‌ها و هواپیماها پر هستند». ایتالیا به دلیل بحران فزاینده مالی در این کشور و بدهی‌ زیاد دولت پس از یونان به عنوان کشور احتمالی بعدی حوزه مالی یورو محسوب می‌شود که با خطر ورشکستگی مواجه است.