توافق احزاب اصلی یونان برای تشکیل دولت جدید

عکس: European Press Agency

* جورج پاپاندرو، نخست‌وزیر یونان روز یکشنبه موافقت کرد تا از سمت خود کناره‌گیری کند

احسان ابطحی

مردم یونان، دیروز دوشنبه در انتظار تشکیل یک دولت ائتلافی جدید به رهبری جانشین جورج پاپاندرو، نخست‌وزیر فعلی بودند. این در شرایطی است که اصلی‌ترین رهبر مخالفان با تشکیل یک دولت انتقالی با هدف مدیریت توافق با اتحادیه اروپا برای رهایی از بحران بدهی‌ها و سپس برگزاری انتخابات زود‌هنگام موافقت کرده‌است. همزمان پاپاندرو با استعفا موافقت کرده‌است، جزییات این موضوع قرار است به زودی مشخص شود. به گزارش نیویورک‌تایمز، به نظر می‌رسد توافقی که روز یکشنبه به دست آمد می‌تواند به بحران سیاسی که یونان را فلج کرده‌است، پایان دهد. این بحران سیاسی به دنبال بحران عمیق مالی ایجاد شده‌است و این نگرانی وجود دارد که به سایر کشورهای حوزه یورو به خصوص ایتالیا سرایت کند. رهبران کشورهای اروپایی روز ۲۶ اکتبر به توافقی برای نجات یورو از بحران بدهی‌ها دست یافتند تا بتوانند این بحران را در یونان مهار کنند و همچنین مانع از تکرار آن در ایتالیا شوند، کشوری که رهبرانش به شدت در تلاشند تا با کاهش هزینه‌ها و کاهش بودجه، بدهی‌های سنگین خود را کاهش دهند.

به گزارش منابع خبری، در نشانه‌ای دیگر که حاکی از بی‌اعتمادی نسبت به وضعیت اقتصادی ایتالیاست، سود اوراق قرضه این کشور - هزینه‌ای که ایتالیا باید پرداخت کند تا از بازار‌های جهانی قرض بگیرد- روز دوشنبه به بیش از ۶/۶ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان از زمان معرفی یورو در حدود بیش از یک دهه پیش است. در مبادلات تجاری اوایل دیروز، بازار‌های جهانی بیشتر با کاهش مواجه بودند. با این همه، این توافق در یونان نمی‌تواند برای شرکای اروپایی آتن کافی باشد، کشورهایی که به شدت به سیاستمداران یونانی فشار وارد کرده‌اند تا به اجماع گسترده‌تری برای پذیرش طرح نجات طرح اروپا دست یابند. اما مشخص نیست که آیا این توافق می‌تواند سرمایه‌گذاران بدبین را که خواستار آرام شدن بازار‌ها هستند راضی کند یا نه.نهایی‌شدن توافق نهایی یونان و اتحادیه اروپا نیازمند آن است که پارلمان این کشور دور جدیدی از برنامه‌های به شدت نا‌محبوب ریاضت اقتصادی، از جمله تعدیل نیروهای دولتی را به تصویب برساند. این در شرایطی است که فضای اجتماعی یونان به شدت پرتنش است و ناآرامی‌های اجتماعی در این کشور رو به افزایش گذاشته‌است. اروپایی‌ها همچنین از ناظران خارجی خواسته‌اند تا مطمئن شوند که یونان به وعده‌هایش برای ایجاد تغییرات ساختاری باهدف احیای توانایی اقتصادی‌اش پایبند خواهد بود، موضوعی که بسیاری از یونانی‌‌ها از آن به عنوان نقض آشکار حاکمیت ملی خود یاد می‌کنند.این در شرایطی است که جورج پاپاندرو، نخست‌وزیر یونان روزجمعه با اکثریتی بسیار شکننده موفق شد تا بار دیگر از پارلمان یونان رای اعتماد بگیرد. او اما متوجه شد که با توجه به این رای اعتماد شکننده قادر نخواهد بود تا به اتحادی بزرگ برای حمایت از طرح بحران بدهی‌ها و موافقت با طرح پیشنهادی اروپا دست یابد. از سوی دیگر آنتونیس ساماراس، رهبر حزب محافظه‌کار «دموکراسی جدید» ضمن مخالفت شدید با قیود توافق‌نامه با اروپا خواستار استعفای هر‌چه سریعتر پاپاندرو و برگزاری انتخابات زودهنگام شد. سرانجام پس از چند روز انجام بحث‌های آتشین در یونان، پاپاندرو روز جمعه موفق شد از پارلمان یونان رای اعتماد بگیرد و صحنه را برای توافق روز یکشنبه آماده کند.

انتظار می‌رود که دولت وحدت ملی جدید در یونان که در آن نیروهای اصلی قدرت را با یکدیگر تقسیم می‌کنند، از سوی افرادی غیرسیاستمدار رهبری شود و برای چند ماه قدرت را در این کشور در دست داشته‌باشد، مدت زمانی که برای تحقق بخشیدن به شروط توافق یونان با اتحادیه اروپایی کافی است و رهبران این دولت قادر خواهند بود تا بودجه سال ۲۰۱۱ را طی این مدت به تصویب برسانند. تا دیروز دوشنبه و تا لحظه تنظیم این گزارش نام نخست‌وزیر جدید و ترکیب کابینه مشخص نشده‌است. بر اساس بیانیه‌ای که یکشنبه شب توسط رییس‌جمهوری یونان، میانجی مذاکرات، منتشر شد، دیروز، دوشنبه، قرار بود تا رهبران احزاب مختلف با یکدیگر مذاکره کنند.

در بیانیه‌ای که دیروز صبح منتشر شد، وزیر اقتصاد یونان، اعلام کرد که نمایندگان احزاب سوسیالیست - حزب حاکم- و حزب دموکراسی جدید روز یکشنبه با یکدیگر دیدار کردند تا درباره چارچوب اقدامات برای تکمیل توافق بدهی‌ها با یکدیگر مذاکره نمایند. او همچنین اضافه کرد که در مورد تاریخ ۱۹ فوریه به عنوان بهترین زمان برای برگزاری انتخابات زود‌هنگام به توافق رسیده‌اند.