مداخله در سوریه منطقه را می‌لرزاند

بشار اسد رییس جمهوری سوریه- عکس:AFP

گروه بین‌الملل- بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، به کشورهای غربی هشدار داده‌است که اقدام آنها علیه کشورش، ثبات همه منطقه خاورمیانه را به خطر خواهد انداخت. به گزارش بی.‌بی.‌سی، او‌این مطلب را در مصاحبه‌ای اختصاصی با ویژه‌نامه یک شنبه روزنامه بریتانیایی تلگراف گفته است.

بشار اسد پیش‌بینی کرده ‌است که کشورهای غربی «به طور قطع» فشار بر سوریه را افزایش خواهند داد، اما گفته است: «سوریه از هر نظر با مصر، تونس و یمن متفاوت است.»این در حالی است که سازمان ملل متحد ادعا می‌کند نیروهای امنیتی حکومت سوریه طی هفت ماه گذشته دست کم سه هزار معترض را کشته‌اند.مخالفان روز جمعه خواهان آن شدند که شورای امنیت سازمان ملل متحد در سوریه نیز مانند لیبی منطقه پرواز ممنوع برقرار کند.بشار اسد گفت: «سوریه در حال حاضر نقطه مرکزی منطقه است. خط گسل است که اگر با زمین آن بازی کنید موجب وقوع زلزله می‌شود، زلزله‌ای که منطقه را به آتش خواهد کشید.‌ آیا می‌خواهید افغانستان دیگری ببینید یا ده افغانستان دیگر؟»

او هشدار داد که بروز هر مشکلی در سوریه همه منطقه را خواهد سوزاند.

انتقاد ولید المعلم از اتحادیه عرب

از سوی دیگر ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه از نامه انتقادآمیز کمیته ویژه اتحادیه عرب برای پیگیری اوضاع سوریه به بشار اسد انتقاد کرد.روز جمعه پس از آنکه ادعا شد دستکم ۴۵ نفر از معترضان در مناطق مختلف سوریه به دست نیروهای امنیتی کشته شدند کمیته ویژه اتحادیه عرب در نامه‌ای به اسد نوشت که ‌این کمیته از ادامه کشتار‌ها در سوریه ناخرسند است و خواهان آن است که او اقدام‌های لازم را برای حمایت از غیرنظامیان انجام دهد.

کمیته ویژه اتحادیه عرب دو هفته پیش با تصویب نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه عرب به ریاست وزیر امور خارجه قطر تشکیل شد. هدف از تشکیل‌این کمیته تلاش برای پایان دادن به نا‌آرامی‌ها در سوریه از راه نشاندن حکومت و معترضان پای میز گفت‌و‌گو بود. کمیته اتحادیه عرب روز چهارشنبه به سوریه رفته بود و با بشار اسد دیدار کرده ‌بود. المعلم گفته است نامه انتقادی کمیته ویژه به بشار اسد «تحت تاثیر دروغ پردازی‌های رسانه‌ها» نوشته شده است.قرار است دیروز هیاتی دولتی از سوریه به دوحه پایتخت قطر برود و با اعضای کمیته ویژه دیدار و گفت‌و‌گو کند.

غلیون: نظام سوریه وقت‌کشی می‌کند

از سوی دیگر برهان غلیون رییس شورای ملی سوریه روز شنبه در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی لیبراسیون گفت رژیم سوریه در مذاکره با اتحادیه عرب به دنبال وقت‌کشی است.

غلیون افزود: «طرح اتحادیه عرب که با فشار غرب مطرح شده است راه را برای اقدام بین‌المللی علیه رژیم سوریه هموار می‌کند.»به گفته غلیون، روسیه و چین در صورت بین‌المللی شدن مساله برخورد با رژیم اسد دیگر نمی‌توانند از حق وتو استفاده کنند.روسیه و چین اوایل اکتبر طرح ارائه شده از سوی کشورهای اروپایی برای محکومیت نظام سوریه را وتو کردند.

برهان غلیون طرح اتحادیه عرب را «بی‌نظیر» خواند و با اشاره به ادامه گفتگو بین نمایندگان اتحادیه و دولت سوریه تاکید کرد رژیم درک کرده است که‌ این آخرین فرصت آن به شمار می‌رود.

ادامه درگیری‌‌ها در حمص

در ‌این شرایط، گزارش‌ها از درگیری شدید در شهر حمص حکایت دارند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه از کشته شدن دستکم ۲۰ افسر جدا شده از ارتش در حمص خبر داد. همچنین ۱۹ نفر از معترضان بر اثر درگیری‌ها کشته شدند.دیده‌بان حقوق بشر سوریه شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «در جریان درگیری‌های شنبه در محله بابا عمرو در حمص میان نیروهای دولتی و جداشدگان از ارتش، دستکم ۲۰ تن از سربازان جدا شده کشته و ۵۳ نفر دیگر زخمی شدند.»

تلویزیون دولتی سوریه اما گزارش داد که شماری از نیروهای امنیتی به ضرب گلوله افراد مسلح تروریست کشته شدند.‌این گزارش همچنین افزود که نیروهای امنیتی مین‌هایی در شهرهای دوما و البوکمال خنثی کردند و اسلحه‌های اسرائیلی را در حمص کشف و ضبط کردند.با ادامه نا‌آرامی‌ها در سوریه روند جدا شدن نیرو‌ها از ارتش سوریه شدت گرفته است.‌این نیرو‌ها گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل دادند و هدف خود را حمایت از تظاهرات مسالمت آمیز اعلام کرده‌اند.

کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه تشکیل جلسه می‌دهد

در همین شرایط قرار است کمیته ملی تدوین پیش‌نویس قانون اساسی سوریه اولین نشست خود را امروز در ساختمان سابق وزارت مهاجرین سابق در استان «ریف دمشق» برگزار ‌کند.

به گزارش سانا، «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه به تازگی فرمان تشکیل کمیته مزبور را با ۳۰ نفر عضو مرکب از شخصیت‌های حقوقی صادر کرد و باید این کمیته فعالیت خود را چهار ماه از تاریخ صدور فرمان به اتمام رساند.

نشست مشورتی که هیات گفت‌وگوی ملی در تیر ماه خواستار برگزاری آن شد، بر لزوم تشکیل کمیته قانونی سیاسی به منظور بازنگری در همه مواد قانون اساسی، ارائه پیشنهادهای لازم به منظور تدوین قانون اساسی امروزی و جدید که در برگیرنده تعدد احزاب سیاسی، عدالت اجتماعی و حاکمیت قانون باشد، تاکید کرد.از بارزترین خواسته‌های مطرح شده در گفت‌وگوی استانی سوریه که ماه گذشته توسط نظام سوریه برگزار شد، لغو ماده هشتم قانون اساسی مبنی بر حاکمیت مطلق حزب بعث بر کشور و جامعه و تعیین دو دوره ریاست جمهوری است.

سوریه از هشت ماه پیش شاهد ناآرامی در برخی از شهرهای این کشور است.