گروه بین‌الملل- دیروز،چهارشنبه، بورس‌های جهان باز هم روز را با وضع متفاوت به پایان رساندند، زیرا سرمایه‌گذاران همچنان در انتظار اعلام جزئیات برنامه اروپا برای کنترل بحران بدهی‌ها بودند. این برنامه از زیان ناشی از بحران بر بانک‌های اروپا می‌کاهد. در آغاز معاملات اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان کمتر از ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۳۷/۵۵۲۹ واحد رسید. شاخص داکس آلمان اندکی افت کرد و به ۹۳۰/۶۰۴۴ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه با اندکی رشد به ۷۶/۳۱۷۴ واحد رسید. وال‌استریت خود را برای افزایش آماده کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۱۱۷۲۳ واحد رسید و فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۰/۱۲۳۲ واحد رسید. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۲/۰ درصد افت کرد و به ۴۷/۸۷۴۸ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۵/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۴/۱۹۰۶۶ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۳۱/۱۸۹۴ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا با افزایش ۴/۰ درصدی در رقم ۵۰/۴۲۴۲ واحد ثابت شد. بورس‌های تایوان و اندونزی رشد کردند اما بورس‌های فیلیپین و تایلند با کاهش روبه‌رو شدند. بورس‌های سنگاپور، مالزی و هندوستان به مناسبت تعطیلات بسته بودند. شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۸/۲۴۲۷ واحد رسید. درپی افزایش ارزش سهام شرکت‌های رسانه‌ای و مواد غذایی و رشد قیمت فلزات غیرآهنی، شاخص شنزن کامپوزیت یک درصد جهش کرد.

این درشرایطی است که روز سه‌شنبه درمیان نگرانی‌ها مبنی بر اینکه اختلاف درمیان اعضای اتحادیه اروپا ممکن است مانع دستیابی به برنامه‌ای جامع برای حل بحران بدهی‌ها شود، وال‌استریت دچار کاهش شد. اواخر روز سه‌شنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه نشست وزرای دارایی منطقه یورو لغو شده است. این خبر این نگرانی را به وجود آورد که رهبران اروپا قادر نخواهند بود برنامه‌ای قاطع برای حل بحران بدهی‌ها ارائه دهند. این در شرایطی بود که برخی شرکت‌های بزرگ با انتشار گزارش‌های درآمدی خود سرمایه‌گذاران را ناامید کردند. شرکت تری‌ام گزارش فصلی سود خود را اعلام کرد که کمتر از حد انتظار تحلیلگران بود و پیش‌بینی سود را برای سال ۲۰۱۱ کاهش داد. این شرکت اعلام کرد بحران اروپا تقاضای مصرف‌کننده را کاهش داده و موجب سقوط سود شده است. پس از انتشار این گزارش ارزش سهام تری‌ام، ۳/۶ درصد سقوط کرد و به ۰۴/۷۷ دلار رسید.

روز سه‌شنبه، شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۸/۲۰۵ واحد یا ۷۲/۱ درصد کاهش یافت و به ۴۴/۱۱۷۰۸ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۹۶/۲۴ واحد یا ۹۹/۱ درصد تنزل کرد و به ۲۳/۱۲۲۹ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۰۲/۶۱ واحد یا ۲۶/۲ درصد سقوط کرد و به ۴۲/۲۶۳۸ واحد رسید.