مرکل خواستار تنبیه عاملان بی‌ثباتی حوزه یورو شد

عکس:AFP

گروه بین‌الملل- آنگلا مرکل، صدراعظم جمهوری فدرال آلمان پیش از سفر به بروکسل در جمع نمایندگان مجلس فدرال خواستار تمهیداتی برای ثبات اتحادیه اروپا در بلندمدت شد. وی تاکید کرد که با تغییر در معاهده این اتحادیه باید هر عضوی که سبب بی‏ثباتی شد در دادگاه اروپا تنبیه شود.به گزارش یورو نیوز

صدر اعظم آلمان در مجلس فدرال این کشور گفت: «امروز ما راه‏های اطمینان از اینکه طرح تقویت ثبات مالی اروپا، بهترین شیوه برای جلوگیری از خطر سرایت بحران مالی است را به بحث خواهیم گذاشت. این بسیار مهم است تاکید شود که همه راه حل های مربوط به مشارکت بانک مرکزی اروپا از میان گزینه‏های ما کنار نهاده شده‌اند و ما حتی نمی‌خواهیم که درباره‌اش بحث کنیم.»از سویی دیگر دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا نیز در پارلمان با اشاره به احتمال تغییر پیمان اتحادیه اروپا به نمایندگان اطمینان داد که منافع مردم بریتانیا تامین خواهد شد.کامرون گفت:«ما دقیقا نمی‌دانیم چه زمانی تغییر معاهده اتحادیه پیشنهاد خواهد شد. تغییر این معاهده اتفاقی بزرگ خواهد بود اما من کاملا شفاف هستم و دولت ائتلافی هم به همین ترتیب است. بنابر این فرصت‌هایی مطابق با منافع ملی ما وجود خواهد داشت. این چیزی است که ما باید روی آن تمرکز کنیم.» پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که دیروز و در اجلاس رهبران ۱۷ کشور عضو حوزه یورو بودجه صندوق نجات این منطقه افزایش یابد تا بحران بدهی‌هایی که به نظر می‌رسد به تدریج به همه کشورهای آن در حال تسری است، تحت کنترل درآید.به گزارش آسوشیتد‌پرس، قانونگذاران آلمانی اعلام کرده‌اند که این طرح خواهد توانست ظرفیت وام‌دهی صندوق نجات حوزه یورو را به بیش از یک تریلیون یورو (معادل ۳۹/۱ تریلیون دلار) افزایش دهد.

مدارکی که در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته بود، نشان می‌داد که این منطقه پولی قصد دارد بودجه ۴۴۰ میلیارد یورویی

(۶۰۰ میلیارد دلاری) صندوق نجات را از طریق بیمه نمودن پول خریداران خارجی اوراق قرضه در برابر ضررهای احتمالی و جذب سرمایه‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و صندوق‌های دولتی افزایش دهد.دولت‌های حوزه یورو تا کنون از بودجه صندوق ثبات مالی اروپا (EFSF) استفاده کرده‌اند تا بتوانند از کشورهایی چون ایتالیا و اسپانیا در برابر سرایت بحران بدهی‌ها، حمایت کنند. اما برای تداوم این تلاش لازم است که بودجه این صندوق افزایش یابد یا قدرت وام‌دهی آن بیشتر شود.

هدف سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا از گردهمایی روز چهارشنبه در بروکسل یافتن راه‌حلی برای مقابله با بحران مالی منطقه یورو بود. این نشست در شرایطی برگزار شد که گردهمایی روز یکشنبه سران این اتحادیه بی‌نتیجه ارزیابی شده است.

کاهش بدهی یونان با چشم پوشی بانک‌ها از مطالبات خود، کمک‏های دولتی به بانک‌های اروپایی متضرر، طرح تقویت صندوق ثبات مالی اروپا و نیز فشار بیشتر بر ایتالیا در راستای اعمال اصلاحات ساختاری در حوزه اقتصاد از جمله مواردی بود که برای بررسی در نشست دیروز پیش‌بینی شده بود.