گروه بین‌الملل- درحالی که سرمایه‌گذاران منتظر بودند رهبران اروپا برنامه مهار بحران بدهی‌ها را اعلام کنند،دیروز،سه‌شنبه، بورس‌های جهان وضع متفاوتی پیدا کردند.

رهبران اروپا اعلام کردند در نشست آخر هفته خود به پیشرفت‌هایی دست‌یافته‌اند و قصد دارند فردا، چهارشنبه، برنامه جامعی را برای حل بحران بدهی‌ها ارائه دهند. ۱۷ کشور عضو یورو قرار است بودجه صندوق نجات را افزایش دهند و قانون‌گذاران آلمانی گفتند براساس این برنامه ظرفیت وام‌دهی صندوق نجات به بیش از یک تریلیون یورو(۳۹/۱ تریلیون دلار) افزایش خواهد یافت.

در ابتدای معاملات اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان کمتر از ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۹/۵۵۵۰ واحد رسید. شاخص داکس آلمان در آغاز معاملات ۴/۰ درصد کاهش یافت اما سپس اندکی رشد کرد و به ۰۹/۶۰۳۳ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۵/۰ درصد افت کرد و به ۵۹/۳۲۰۴ واحد رسید. وال‌استریت نیز با وضع متفاوت کار خود را آغاز کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز کمتر از ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۱۱۸۱۹ واحد رسید. اما فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، کمتر از ۱/۰ درصد تنزل کرد و به ۳۰/۱۲۴۶ واحد رسید.

اکثر بورس‌های آسیا یک روز پرنوسان را با افزایش به پایان رساندند. اما شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۹/۰ درصد کاهش یافت و به ۳۱/۸۷۶۲ واحد رسید. زیرا به دلیل افزایش ارزش ین، ارزش سهام شرکت‌های صادرکننده افت کرد. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۵/۰ درصد تنزل کرد و به ۶۵/۱۸۸۸ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱/۱ درصد افزایش یافت و به ۲۰/۱۸۹۶۸ واحد رسید. بورس‌های سرزمین اصلی چین، هندوستان، تایوان، سنگاپور و نیوزیلند نیز با افزایش روبه‌رو شدند. شاخص ست تایلند ۸/۲ درصد جهش کرد و به ۹۳/۹۴۱ واحد رسید. این درشرایطی است که این کشور از بدترین سیل دهه‌های اخیر آسیب دیده است. موسسه رتبه‌بندی مودی اعلام کرد این سیل بر خوش‌حسابی تایلند تاثیر منفی نخواهد گذاشت. روز دوشنبه در وال‌استریت درمیان گزارش‌های ادغام شرکت‌ها و خبر‌ها مبنی بر این که بودجه صندوق نجات اروپا بیشتر از پیش‌بینی‌ها خواهد بود، شاخص‌ها رشد کردند. پس از انتشار خبر ادغام شرکت‌های متل و جی‌ام اسماکر، ارزش شاخص راسل ۲۰۰۰، که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است، ۳ درصد جهش کرد. روز دوشنبه، شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۰۷ واحد یا ۸/۰ درصد رشد کرد و به ۱۱۹۱۵ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱۵ واحد یا ۲/۱ درصد افزایش یافت و به ۱۲۳۵ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۶۰ واحد یا ۳/۲ درصد جهش کرد و به ۲۶۹۷ واحد رسید. با این افزایش شاخص نسدک کامپوزیت در سال جاری وارد محدوده مثبت شد.