افزایش بودجه نجات حوزه یورو

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه - عکس:AP

شادی آذری

قرار است در اجلاس رهبران ۱۷ کشور عضو حوزه یورو که امروز، چهارشنبه، برگزار می‌شود، بودجه صندوق نجات این منطقه افزایش یابد تا بحران بدهی‌هایی که به نظر می‌رسد به تدریج به همه کشورهای آن در حال تسری است، تحت کنترل درآید. به گزارش آسوشیتد‌پرس، قانونگذاران آلمانی اعلام کرده‌اند که این طرح خواهد توانست ظرفیت وام‌دهی صندوق نجات حوزه یورو را به بیش از یک تریلیون یورو (معادل ۳۹/۱ تریلیون دلار) افزایش دهد.

مدارکی که در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته است، نشان می‌دهد که این منطقه پولی قصد دارد بودجه ۴۴۰ میلیارد یورویی (۶۰۰ میلیارد دلاری) صندوق نجات را از طریق بیمه نمودن پول خریداران خارجی اوراق قرضه در برابر ضررهای احتمالی و جذب سرمایه‌های سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و صندوق‌های دولتی افزایش دهد. دولت‌های حوزه یورو تاکنون از بودجه صندوق ثبات مالی اروپا (EFSF) استفاده کرده‌اند تا بتوانند از کشورهایی چون ایتالیا و اسپانیا در برابر سرایت بحران بدهی‌ها، حمایت کنند. اما برای تداوم این تلاش لازم است که بودجه این صندوق افزایش یابد یا قدرت وام‌دهی آن بیشتر شود. برخی قانونگذاران عضو اپوزیسیون آلمان که روز دوشنبه در جلسه‌ توجیهی این طرح با حضور آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور شرکت داشتند، می‌گویند که ظرفیت وام‌دهی این صندوق «تا بیش از یک تریلیون یورو ( ۳۹/۱ تریلیون دلار)» افزایش خواهد یافت.

در پیش‌نویس این طرح که توسط کارگروه حوزه یورو تدوین شد و روز دوشنبه دولت آلمان، قانونگذاران این کشور را در جریان آن قرار داد، از هیچ رقم مشخصی برای میزان افزایش بودجه صندوق ثبات مالی اروپا یاد نشده و در آن تنها بر این نکته تاکید شده است که «تعیین یک رقم دقیق برای میزان افزایش بودجه صندوق تنها پس از تماس با سرمایه‌گذاران بالقوه و آژانس‌های رتبه‌بندی ممکن خواهد شد.» به دلیل اهمیت این اقدام، اعضای حزب مرکل در آلمان خواستار آن شدند که امروز، چهارشنبه، پارلمان این کشور با اکثریت آرا این طرح را به تصویب برساند. همین برای کمیته بودجه پارلمان آلمان کافی است تا این طرح را به تصویب برساند. به نظر می‌رسد این تغییرات با اکثریت آرا به تصویب رسد. قانونگذاران آلمانی امروز تنها ساعاتی پیش از برپایی اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل رای خود به این طرح را اعلام خواهند کرد. قرار است در اجلاس امروز سران اتحادیه اروپا در بروکسل، قوانین جدیدی برای صندوق ثبات مالی اروپا به تصویب رسد. برخی اما این نگرانی را دارند که تغییرات در نظر گرفته شده برای صندوق ثبات مالی اروپا ناکافی باشد. دیروز اما در آستانه نشست سران اتحادیه اروپا به دلیل پیش‌بینی ارائه راهی برای نجات حوزه یورو، قیمت نفت و شاخص بسیاری از بورس‌های جهان افزایش یافتند. آمار جدیدی از افزایش اعتماد مصرف‌کنندگان آلمانی هم به این اخبار امید بخش اضافه شد و یورو نیوز اعلام کرد که اعتماد مصرف کنندگان آلمانی در آستانه ماه نوامبر به طور غیرمنتظره‌ای افزایش یافت.بدین ترتیب شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان از ۲/۵ در ماه قبل به ۳/۵ رسید. گفته می‌شود تقویت اطمینان به افزایش درآمد در بین مصرف‌کنندگان آلمانی باعث افزایش اعتماد آنها شد. این خبر در شرایطی اعلام شد که پیش‌بینی‌ها بر کاهش شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان آلمانی دلالت داشت.