گروه بین‌الملل- یک مقام پزشکی قانونی لیبی می‌گوید که جسد معمر قذافی، رهبر سابق لیبی، پیش از دفن کالبد شکافی می‌شود.

همزمان شورای ملی انتقالی لیبی، به خاطر آنچه «بر عهده گرفتن مسوولیت کامل در ارتباط با چگونگی کشته شدن سرهنگ قذافی» خوانده شده، تحت فشار قرار گرفته است. در پی بروز اختلاف بین مقام‌های لیبی، دفن جسد معمر قذافی، رهبر سابق این کشور به تعویق افتاده است و به گفته یک مقام پزشکی قانونی، جسد قذافی که هم اکنون در مصراته نگهداری می‌شود، روزشنبه (۲۲ اکتبر - ۳۰ مهر) کالبد شکافی خواهد شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، شبکه تلویزیونی حامی قذافی که از سوریه به پخش برنامه‌های خود ادامه می دهد، با انتشار بیانیه‌ای منسوب به اعضای خانواده قذافی، اعلام کرده است که خانواده قذافی خواستار تحقیق درباره نحوه مرگ رهبر سابق لیبی و پسرش معتصم شده‌اند و ادعا می‌کنند که این دو نفر به «قتل» رسیده‌اند.

ادعایی که شورای ملی انتقالی لیبی آن را رد کرده است و می‌گوید که قذافی طی درگیری میان نیروهای نظامی شورای ملی انتقالی و هوادارانش که برای نجات او تلاش می‌کردند، کشته شده است.

در واکنش نسبت به خبر کشته شدن معمر قذافی، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواستار انجام تحقیقات جامع در این زمینه شده و گفته است که تصاویری که انتشار یافته‌است نشان می‌دهد که رهبر سابق لیبی زنده دستگیر شد و بعدا به شکلی نامعلوم جان داد. خانم پیلای سوالاتی را که در این زمینه مطرح شده باعث نگرانی دانسته است.

ناتو اعلام کرده است که عملیات هوایی نیروهای آن بر فراز آسمان لیبی تا پایان ماه اکتبر جاری (حدود ۱۰ روز دیگر) ادامه خواهد یافت. در تحولی دیگر «محمود جبریل» نخست‌وزیردولت انتقالی لیبی گفت که انتخابات مجلس ملی این کشور باید طی هشت ماه آینده برگزار شود.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، جبریل در نشست «کنفرانس اقتصاد جهانی» در اردن افزود که اولویت رهبران جدید در لیبی جمع‌آوری اسلحه‌ها از خیابان‌ها و بازگرداندن ثبات و نظم به کشور است. وی افزود: «نخستین انتخابات برای تاسیس مجلس ملی در لیبی که چیزی شبیه به پارلمان است باید حداکثر باید طی هشت ماه آینده برگزار شود.»

نخست وزیر لیبی در ادامه گفت که مجلس ملی دو ماموریت خواهد داشت. یکی تدوین قانون اساسی جدید که برای تصویب آن همه‌پرسی برگزار می‌شود و دیگری تشکیل دولت موقت که تا زمان برگزاری نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری به کارش ادامه می‌دهد.