گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که تمامی سربازان این کشور تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج خواهند شد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «باراک اوباما» رییس‌جمهوری آمریکا گفت که با «جلال طالبانی» همتای عراقی خود درباره شیوه خروج سربازان آمریکایی به تفاهم کامل رسیده‌اند و این نیروهای نظامی تا دو ماه دیگر از عراق خارج می‌شوند. اوباما این تصمیم را پس از ویدئو کنفرانس امنیتی با «نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق اعلام کرد. وی در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «سربازان ما مسلما برای تعطیلات در کشور خواهند بود.» رییس‌جمهوری آمریکا افزود که وی و مالکی با این تصمیم موافق بودند.

اوباما گفت که مناسبات آمریکا با عراق وارد «مرحله جدیدی» مبتنی بر منافع و احترام دوجانبه خواهد شد و تاکید کرد که آمریکا شریک عراقی خواهد بود که به امنیت و صلح منطقه‌ای کمک کند. اوباما ادامه داد که واشنگتن انتظار دارد کشورهای دیگر نیز به حاکمیت عراق احترام بگذارند.

پیش از این گفته می‌شد که امکان دارد حضور سربازان آمریکایی در عراق بعد از ضرب‌الاجل ۳۱ ماه دسامبر تمدید شود. وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد به محض آنکه تمام نیروهای آمریکایی در پایان سال جاری از عراق خارج شوند، واشنگتن با دولت عراق به منظور نقش احتمالی آمریکا برای آموزش‌ نیروهای زمینی و هوایی این کشور به انجام مذاکره خواهد پرداخت.

«لئون پانه‌تا»، وزیر دفاع آمریکا در سفرش به سمت بالی، اندونزی به خبرنگاران گفت که آمریکا و عراق هنوز در مورد تعداد پرسنل آمریکایی که در سفارت این کشور در بغداد به کار گرفته خواهند شد، توافق نکرده‌اند.

پانه‌تا پس از آنکه باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که تمام نیروهای آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج می‌شوند، گفت: تعداد افرادی که قرار است باقی بمانند، محاسبه خواهد شد. افزون بر اینکه مقام‌های آمریکایی در نظر داشته‌اند ۱۶۰ تن از نیروهای ارتش را به عنوان بخشی از پرسنل دفتر همکاری‌ امنیتی در سفارت باقی بگذارند، واشنگتن قصد داشته با مقام‌های عراقی در مورد نگه داشتن تعداد بیشتری از نیروهایش که شاید به هزاران تن برسند، به منظور ایجاد آموزش منسجم و مشترک نیروهای امنیتی عراق پس از سال ۲۰۱۱ میلادی صحبت کند اما آن مذاکرات به دلیل نپذیرفتن دولت عراق برای دادن مصونیت به نیروهای آمریکایی بی‌نتیجه ماند.

بیشترین تعداد سربازان آمریکایی در عراق ۱۶۵ هزار تن و در سال ۲۰۰۸ میلادی بود اما با آغاز دوره ریاست‌جمهوری اوباما و قصد وی برای خارج کردن سربازان از عراق، این تعداد به ۳۹ هزار تن کاهش یافت. جنگ در عراق که در ماه مارس سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز شد، یکی از بزرگ‌ترین مناقشات در تاریخ آمریکا است. بیش از چهار هزار و ۴۰۰ سرباز آمریکایی در این جنگ کشته شده‌اند.