گروه بین‌الملل- به دلیل گزارش درآمدی مثبت شرکت گوگل و خوش‌بینی سرمایه‌گذاران درمورد حل بحران بدهی‌های اروپا، روزجمعه شاخص‌های وال‌استریت اولین افزایش هفتگی متوالی خود را از اوایل جولای تاکنون ثبت کردند. با این افزایش شاخص‌های میانگین صنعتی داوجونز و نسدک کامپوزیت به محدوده مثبت در سال‌جاری بازگشتند و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ بهترین هفته خود را ظرف بیش از دو سال گذشته پشت‌سر گذاشت. گزارش خرده‌فروشی نیز به رشد شاخص‌ها کمک کرد. فروش خرده‌فروشی در ماه سپتامبر ۱/۱ درصد جهش کرد که بیشترین افزایش طی هفت ماه گذشته و دوبرابر میزان پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان بود. فروش خرده‌فروشی معیار اصلی از هزینه مصرف‌کننده است. این جدیدترین گزارش مثبت درباره اقتصاد آمریکا بود و به شواهدی اضافه شد که نشان می‌دهند وقوع رکود اقتصادی دیگر در آمریکا آنطور که بسیاری تصور می‌کنند، محتمل نیست. دن گرین هاوس،کارشناس ارشد مرکز بی‌تی‌آی‌جی در نیویورک در این باره می‌گوید: «کاهش‌های اخیر بازارسهام به دلیل پیش‌بینی رکود اقتصادی آمریکا و فروپاشی منطقه یورو به وجود آمد، اما درحال حاضر هیچ‌کدام از اینها محتمل نیست.» شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳۶/۱۶۶ واحد یا ۴/۱ درصد افزایش یافت و به ۴۹/۱۱۶۴۴ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۹۲/۲۰ واحد یا ۷/۱ درصد رشد کرد و به ۵۸/۱۲۲۴ واحد رسید. پس از آنکه گزارش درآمدی شرکت گوگل جهش ۲۶ درصدی را نشان داد، ارزش سهام این شرکت ۸/۵ درصد افزایش یافت و به ۶۸/۵۹۱ دلار رسید.

درپی آغاز فروش آیفون جدید شرکت اپل، ارزش سهام این شرکت ۳/۳ درصد رشد کرد و به ۴۲۲ دلار رسید. رشد ارزش سهام این دو شرکت پیشتاز تکنولوژی به جهش ۶/۷ درصدی شاخص نسدک کامپوزیت طی هفته کمک کرد. شاخص نسدک روز جمعه ۶۱/۴۷ واحد یا ۸/۱ درصد افزایش یافت و به ۸۵/۲۶۶۷ واحد رسید. در هفته منتهی به ۱۴ اکتبر شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹/۴ درصد و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶ درصد جهش کرد. شاخص استاندار اند پورز بهترین هفته خود را از ۳ اوت سال ۲۰۰۹ تاکنون پشت‌سر گذاشت. به دلیل آمار مثبت اقتصادی آمریکا و پیشرفت اروپا در حل بحران بدهی‌ها، روند کاهش شاخص‌ها معکوس شده است.

در آمریکا استخدام اندکی افزایش یافته و بخش تولیدی رشد کرده است. در اروپا نیز رهبران آلمان و فرانسه تعهد کرده‌اند تا آخر اکتبر برنامه‌ای برای حل بحران بدهی‌ها ارائه دهند. این درحالی است که دولت آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد کسب و کارها برای بیستمین ماه متوالی به ذخایر تجاری‌شان افزوده‌اند. این افزایش نشان‌دهنده اعتماد کسب و کارها به اوضاع اقتصادی است. روز جمعه در بورس نیویورک، بورس آمریکا و بورس نسدک حدود ۶/۶ میلیارد سهم معامله شد.