احسان ابطحی

در شرایطی که امروز دومین دور انتخابات درون حزبی سوسیالیست‌ها برای تعیین نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در بهار آینده برگزار می‌شود، اغلب تحلیلگران از شانس بیشتر فرانسوآ اولاند برای پیروزی سخن می‌گویند. انتخابات امروز پس از آن برگزار می‌شود که در انتخابات مرحله اول در یکشنبه هفته گذشته هیچ کدام از نامزدها موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند و به همین دلیل دو نامزد برتر یعنی خانم مارتین اوبری، رهبر کنونی حزب سوسیالیست و شهردار شهر لیل واقع در شمال فرانسه و فرانسوآ اولاند رهبر پیشین این حزب به مرحله دوم راه یافتند و قرار است امروز برای تعیین رقیب اصلی نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه در انتخابات بهار آینده با یکدیگر رقابت کنند.

موقعیت اولاند پس از آن تقویت شد که روز جمعه آرنو مون‌بور، که در انتخابات هفته گذشته عملکردی شگفت‌انگیز داشت و موفق شد با شعار مبارزه با تبعات جهانی‌شدن ۱۷ درصد آرا را به دست آورد، از اولاند حمایت کرد. پیش‌تر خانم سگولن رویال، دیگر نامزد سوسیالیست‌ها به همراه دو نامزد شکست خورده دیگر هم از فرانسوآ اولاند حمایت کرده‌بودند. رویال در دهه ۷۰ میلادی رابطه عاطفی با اولاند داشت.

او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۷ میلادی، نامزد سوسیالیست‌ها بود اما در نهایت از نیکلا سارکوزی، نامزد حزب راستگرای «‌همبستگی برای اتحاد مردمی» شکست خورد. انتخابات ریاست‌جمهوری در فرانسه هر ۵ سال یک‌بار برگزار می‌شود. اولاند در انتخابات مرحله اول درون حزبی سوسیالیست‌ها موفق شده ۳۹ درصد آرا را به دست آورد در حالی که مارتین اوبری، ۳۱ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌بود. مارتین اوبری بیش‌تر مورد حمایت جناح سنتی حزب سوسیالیست است. او پیش‌تر وزیر کار فرانسه بود و در زمان تصدی خود طرح ۳۵ ساعت کار در هفته را ارائه کرد. اولاند اما هیچگاه سمت دولتی در اختیار نداشته‌است؛ نقطه‌ ضعفی که اوبری به شدت روی آن تاکید می‌کند و سعی دارد از این موضوع به نفع خود بهره‌برداری کند.

اوبری و اولاند روز چهارشنبه با یکدیگر مناظره کردند، مناظره‌ای که پنج میلیون و نهصد هزار نفر بیننده داشت و مارتین اوبری تلاش کرد که اولاند را به نداشتن تجربه کاری متهم کند. اولاند اما در آن مناظره تاکید کرد که یک فعال انتخاباتی موفق است که می‌تواند حزب سوسیالیست را متحول کند. او همچنین اضافه کرد که توانایی شکست دادن سارکوزی در انتخابات سال آینده را دارد.

این همه در شرایطی است که نظر‌سنجی‌های انجام شده نشان می‌دهند که هر کسی نامزد حزب سوسیالیست فرانسه شود موفق خواهد شد سارکوزی را شکست دهد اما شانس اولاند بیشتر است.

این در حالی است که از سال ۱۹۹۵میلادی و پیروزی ژاک شیراک در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، کاخ الیزه همواره در اختیار راستگرایان بوده‌است و چپ‌ها ۱۷ سال است که نتوانسته‌اند سمت ریاست‌جمهوری را به دست آورند.

فرانسوآ میتران اولین و آخرین رییس‌جمهوری چپ‌گرای جمهوری پنجم فرانسه است که تا سال ۱۹۹۵ میلادی به مدت ۱۴ سال این سمت را در اختیار داشت. او همچنین از نظر دوران در اختیار داشتن سمت ریاست‌جمهوری در فرانسه در جایگاه نخست قرار دارد. دوره ریاست‌جمهوری در فرانسه پیش‌تر ۷ سال بود اما شیراک پس از پایان اولین دوره ریاست‌جمهوری خود این مدت را به ۵ سال کاهش داد.حمایت مون‌بور از اولاند ضربه بسیار بزرگی به اوبری محسوب می‌شود. اوبری همواره احساس می‌کرد که جناح چپ و سنتی حزب سوسیالیست که به شعار ضد جهانی شدن مون‌بور گرایش دارند در نهایت از او حمایت خواهند کرد اما حمایت مون‌بور از اولاند این توهم را از بین برد.با این حال مون‌بور روز جمعه تاکید کرد که حمایت او از اولاند تنها یک موضع شخصی است و او تفاوت چندانی بین اوبری و اولاند نمی‌بیند.او به لوموند گفت که تنها قصد دارد به چپ‌ها کمک کند تا سارکوزی را شکست دهند.در همین حال اوبری رقابت خود با اولاند را رقابت میان «‌چپ نرم» و «چپ سخت» توصیف کرد اما به نظر می‌رسد هر دو این نامزد‌ها تلاش می‌کنند تا خود را به عنوان چپ میانه معرفی کنند. هم اولاند و هم اوبری از نظر ایوئولوژیک به ژاک دلور، رییس سابق کمیسیون اروپایی وابسته هستند و از تفکرات او تاثیر می‌پذیرند.انتخابات درون حزبی امسال سوسیالیست‌ها بسیار شبیه به انتخابات درون حزبی احزاب آمریکا برگزار شد. همه می‌توانند با پرداخت یک یورو و امضای منشور ارزش‌های چپ در انتخابات شرکت کنند. انتخابات امروز در ۱۰ هزار شعبه انتخاباتی و در سرتاسر فرانسه برگزار می‌شود.