گروه بین‌الملل-‌ سناتورهای آمریکایی بعد از مدت‌ها کشمکش میان آمریکا و چین بر سر ارزش یوآن، طرحی را در مجلس سنا تصویب کرده‌اند که بر اساس آن آمریکا به تلافی در برابر اقدام چین برای پایین نگه ‌داشتن ارزش یوآن می‌پردازد. به گزارش ایسنا، بعضی از قانون‌گذاران آمریکایی بر این باورند که ارزش یوآن موجب شده‌است که کالاهای چینی برتری غیرمنصفانه‌ای داشته ‌باشند که به بهای بیکار شدن کارگران آمریکایی تمام می‌شود.

این قانون در مجلس سنا که اکثریت آن با دموکرات‌ها است به تصویب رسیده‌است و اکنون باید از سوی مجلس نمایندگان نیز تصویب شود.

وزارت خارجه چین با موضع‌گیری علیه این لایحه، واکنش نشان داد و اعلام کرد این قانون مانع روابط اقتصادی و تجاری آمریکا و چین شود.

قانونگذاران آمریکایی می‌گویند این رای نشان می‌دهد که زمان رویارویی با چین بر سر سیاست‌های تجاری این کشور فرا رسیده است.

این لایحه کشورهایی را که به گفته آمریکا، ارزش ارز خود را به طور عمدی پایین نگه می‌دارند تحت فشار قرار می‌دهد و در صورت تصویب شدن به واشنگتن این اختیار را می‌دهد تا تعرفه گمرکی جبرانی را از وارداتی اخذ کند که از یارانه‌های دولتی بهره‌مند‌ شده‌اند.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند ارزش یوآن چین به میزان ۲۵ تا ۳۰ درصد کمتر از دلار آمریکا نگه داشته شده در حالی‌که قانونگذاران این اختلاف ارزش را حداکثر۴۰ درصد می‌دانند.

چین در سال گذشته اقداماتی را برای کاهش ارزش یوآن انجام داد اما به اندازه کافی نبود تا انتقادها را ساکت کند.