گروه بین‌الملل- پس از افزایش ۱۳ درصدی قیمت نفت طی هفته گذشته که به دلیل امید به مهار بحران بدهی‌های اروپا و اجتناب از رکود اقتصادی جهانی رخ داد، دیروز، سه‌شنبه، قیمت نفت اندکی کاهش یافت و به حدود بشکه‌ای ۸۵ دلار رسید.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه نوامبر ۱۷ سنت افت کرد و به ۲۴/۸۵ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز دوشنبه ارزش قراردادها با جهش ۴۳/۲ دلاری در رقم ۴۱/۸۵ دلار ثابت شد. دیروز در لندن، نفت خام برنت ۲۰ سنت کاهش یافت و ۷۵/۱۰۸ دلار در هر بشکه معامله شد.

اعتماد سرمایه‌گذاران پس از آن تقویت شد که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، و نیکلا سارکوزی،رییس‌جمهوری فرانسه، روز یکشنبه اعلام کردند تا پایان ماه جاری برنامه‌ای جامع برای بحران بدهی‌های اروپا ارائه می‌دهند.

این درحالی است که نگرانی از این مساله که تعویق بازپرداخت بدهی‌های یونان به بحران بانکی منجر خواهد شد، قیمت نفت را به کمترین سطح ۱۲ ماهه یعنی رقم ۷۵ دلار در هفته گذشته رساند. اما اکنون سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند رهبران اروپایی درمورد تزریق سرمایه بیشتر به بانک‌های این منطقه موافقت خواهند کرد و این اقدام تاثیرات منفی تعویق بازپرداخت بدهی‌ها را کاهش می‌دهد. معامله‌گران نفت همچنین از رشد بازارهای سهام دلگرم شدند. روز دوشنبه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳ درصد جهش کرد و دیروز بورس‌های آسیا رشد کردند. این درشرایطی است که تحلیلگران نگران هستند که درصورتی که برنامه اروپا برای حمایت از بانک‌ها مانع از رکود اقتصادی جهانی یا بحران مالی نشود، سرمایه‌گذاران ناامید خواهند شد. فیلیپ بائرتشی، کارشناس ارشد بانک ساراسین، در این باره می‌گوید: «اگر سیاست‌های اروپا شکست بخورد، سرمایه‌گذاران باید انتظار سقوط بازارهای مالی را داشته باشند.»در دیگر معاملات بورس نیویورک، بنزین ۷۰/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی ۵۵/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.