گروه بین‌الملل- ایوتا رادیچووا، نخست وزیر اسلواکی روز دوشنبه تهدید کرد در صورت عدم رای پارلمان به برنامه‌ افزایش اعتبار صندوق ثبات مالی اروپا استعفا خواهد کرد. اسلواکی و مالت تنها کشورهایی هستند که تاکنون به این برنامه رای نداده‌اند. به گزارش یورو نیوز مخالفت حزب آزادی و همیاری که در دولت ائتلافی اسلواکی سهیم است دلیل اصلی موافقت نکردن پارلمان با این طرح است. این حزب می‌گوید دلیلی ندارد که این کشور به کمک دیگر کشورهای منطقه‌ یورو در اروپا بشتابد.

پارلمان اسلواکی عصر سه‌شنبه، یازدهم اکتبر برای بررسی این طرح تشکیل جلسه می‌دهد. احزاب مختلف پارلمان روز دوشنبه نشستی را به همین منظور برگزار کردند، اما این نشست بدون هیچ توافقی به پایان رسید.

یکی از شهروندان اسلواکی می‌گوید: «شخصا مخالف این طرح هستم. زندگی در این کشور زیر خط فقر قرار دارد و منصفانه نیست که پرداخت‌‌کننده‌های مالیات در این کشور یونان را هم تحت پوشش بگیرند.»

یک شهروند دیگر که موافق رای پارلمان به این طرح است می‌گوید: «فکر می‌کنم باید این طرح پذیرفته شود. نه تنها پارلمان، بلکه اکثریت مردم اینجا فکر می‌کنند که این تنها راه کمک به اروپای بیمار است.»

اجرای طرح افزایش اعتبارات صندوق ثبات مالی اروپا تنها در صورت موافقت ۱۷ کشور عضو منطقه‌ نفوذ یورو عملی خواهد شد.