گروه بین‌الملل- دیروز،سه‌شنبه، بورس‌های آسیا با افزایش روبه‌رو شدند. اما بازارهای سهام اروپا دچار کاهش شدند، زیرا خوش‌بینی‌ها مبنی براینکه رهبران این قاره آماده حل بحران بدهی‌ها هستند ازمیان رفت.

در ابتدای معاملات شاخص‌های اروپا کاهش یافتند، زیرا بازارهای نگران، درانتظار رای دولت اسلواکی برای تصویب طرح تقویت صندوق نجات اتحادیه اروپا بودند. اسلواکی تنها کشور از میان ۱۷ کشور عضو یورو است که هنوز این طرح را تصویب نکرده است. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۴۴/۵۳۶۳ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۶/۰ درصد افت کرد و به ۰۹/۸۱۱ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه یک درصد تنزل کرد و به ۲۷/۳۱۳۱ واحد رسید. وال‌استریت نیز خود را برای کاهش آماده کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴/۰ درصد کاهش یافت و به ۱۱۳۲۵ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵/۰ درصد افت کرد و به ۱۰/۱۱۸۵ واحد رسید.

اما بورس‌های آسیا روز را با افزایش به پایان رساندند، زیرا سرمایه‌گذاران از تعهد رهبران اروپا برای حمایت از بانک‌ها دربرابر بحران بدهی‌ها و اقدام پکن برای خرید سهام وام‌دهندگان عمده چینی، دلگرم شدند.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۲ درصد افزایش یافت و به ۶۸/۸۷۷۳ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۴/۲ درصد جهش کرد و به ۵۹/۱۸۱۴۱ واحد رسید. شاخص کاسپی کره-جنوبی ۶/۱ درصد رشد کرد و به ۰۲/۱۷۹۵ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا با افزایش ۶/۰ درصدی در رقم ۶۰/۴۲۲۷ واحد رسید. یک روز پس از آن که مقامات صندوق سرمایه‌گذاری دولت چین اعلام کردند به منظور کمک به بازار سهام این کشور سهام بانک‌های عمده را خریداری کرده‌اند، شاخص شانگهای کامپوزیت ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۵۲/۲۳۴۸ واحد رسید.

این درحالی است که روز یکشنبه آنگلا مرکل،صدراعظم آلمان، و نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، اعلام کردند تا پایان ماه جاری برنامه جامعی را برای حل بحران بدهی‌ها ارائه خواهند داد، اما جزئیات این برنامه را فاش نکردند. درنتیجه این سخنان، وال‌استریت روز دوشنبه را با افزایش به پایان رساند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز در بیشترین افزایش یک روزه خود از ۱۱ اوت تاکنون ۳۳۰ واحد یا ۳ درصد جهش کرد و به ۱۸/۱۱۴۳۳ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴/۳ درصد افزایش یافت و به ۸۹/۱۱۹۴ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز ۴/۳ درصد رشد کرد و به ۰۵/۲۵۶۶ واحد رسید.

اقدام برای ملی کردن بانک فرانسوی- بلژیکی داکسیا و نجات این بانک از ورشکستگی نیز به رشد شاخص‌ها در وال‌استریت کمک کرد. زیرا سرمایه‌گذاران این اقدام را این‌گونه تفسیر کردند که دولت‌ها برای جلوگیری از ورشکستگی وام‌دهنگان بزرگ تلاش می‌کنند.