گروه بین‌الملل- وزیر نفت عربستان تاکید کرد در شرایط کنونی بازار جهانی نفت با مازاد عرضه روبه‌رو نیست و این کشور تولید خود را کاهش نخواهد داد.

به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، علی النعیمی تصریح کرد: عربستان سعی کرده است میزان تولید نفت خود را طی ماه‌های اخیر بر اساس تقاضای جهانی نفت تعدیل کند. او افزود: به نظر من در شرایط کنونی مازاد عرضه در بازار انرژی وجود ندارد. نعیمی گفت تا زمانی که تولید نفت لیبی به حالت عادی بازگردد عربستان میزان تولید نفت خود را در حد فعلی ثابت نگه خواهد داشت و تصمیمی برای کاهش سقف تولید خود ندارد.

نشست آتی اوپک قرار است ۱۴ دسامبر در شهر وین برگزار شود و اعضای این سازمان در خصوص سیاست‌های تولید تصمیم‌گیری خواهند کرد. نشست قبلی اوپک بدون نتیجه‌گیری اعضا در خصوص سقف تولید سازمان به پایان رسیده است.

النعیمی افزود: میزان تولید نفت عربستان طی ماه سپتامبر به بیش از ۳۹/۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم در ماه‌های ژوئن و جولای نیز به ترتیب به ۸/۹ و ۶/۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

او در ادامه گفت: آمارهایی که من ارائه می‌دهم نشانگر نوسانات تقاضای انرژی در بازار نفت است. تقاضا همیشه در حال نوسان است ولی جایگاه عربستان این است که در صورت تقاضای مشتریان بین‌المللی نفت بیشتری تولید کند.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کاهش قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه احتمال کاهش سقف تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک را بیشتر خواهد کرد.

قیمت سبد نفت اوپک نسبت به اوج خود در سال ۲۰۱۱ حدود ۱۵ درصد کاهش داشته و قیمت نفت برنت دریای شمال نیز نسبت به آوریل بیش از ۱۷ درصد و قیمت نفت سبک آمریکا نیز حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است. افزایش تولید نفت لیبی و ادامه بحران مالی و اقتصادی در منطقه یورو و کاهش تقاضای انرژی در آمریکا تاثیر زیادی بر افت قیمت نفت داشته است. موسسه بارکلی در گزارشی اعلام کرد اوپک که ۴۰ درصد عرضه جهانی نفت را در اختیار دارد با کاهش تولید خود اجازه نخواهد داد قیمت نفت برنت دریای شمال به کمتر از ۹۰ دلار در هر بشکه برسد. افزایش هزینه‌های بودجه کشورهای عربی نفت‌خیز خاورمیانه به خصوص عربستان موجب خواهد شد تا کشورهای اوپک اجازه کاهش قیمت نفت به کمتر از ۹۰ دلار را ندهند.

دانیل یارگین از موسسه آی‌اچ‌اس گلوبال در این باره گفت عربستان که پیش از این کاهش تولید نفت لیبی را با افزایش تولید خود جبران کرده است اکنون با توجه به افزایش تولید نفت لیبی قطعا سقف تولید خود را کاهش خواهد داد.