انتخابات سوسیالیست‌ها برای تعیین رقیب سارکوزی

عکس: AFP

احسان ابطحی

سوسیالیست‌های فرانسه، دیروز اولین دور رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی خود را برگزار کردند تا از میان شش نامزد احتمالی، یک نفر را به عنوان رقیب نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب کنند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، پس از برگزاری چند مناظره انتخاباتی، نظر‌سنجی‌ها نشان می‌دهند که فرانسوا اولاند، رهبر پیشین حزب سوسیالیست، با اختلافی فاحش، از دیگر نامزد‌ها پیش است و خانم مارتین اوبری، رهبر کنونی این حزب در جایگاه دوم قرار دارد.

این در حالی است که خانم سگولن رویال، نامزد ناکام حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۷ فرانسه، در رتبه سوم است.

برای اولین بار در فرانسه، انتخابات درون حزبی سوسیالیست‌ها نه تنها برای اعضای حزب سوسیالیست، که برای همه رای‌دهندگانی که ثبت‌نام کرده‌اند گشوده شد. رای‌دهندگان باید وثیقه‌ای را امضا کنند و متعهد شوند که مبلغی را به حزب سوسیالیست اختصاص خواهند داد و هرکدام ۱ یورو معادل ۳۴/۱ دلار به حزب کمک خواهند کرد.

این در شرایطی است که نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری کنونی فرانسه، هنوز به طور رسمی اعلام نکرده‌است که در انتخابات سال آینده شرکت خواهند کرد یا نه. اما به نظر می‌رسد که او در انتخابات ماه آوریل سال آینده، برای ورود دوباره به کاخ الیزه تلاش خواهد کرد.

میزان مشارکت افراد در انتخابات درون حزبی سوسیالیست‌ها که دیروز برگزار شد می‌تواند شاخصی مهم و تعیین‌کننده برای میزان حمایت فرانسوی‌ها از این حزب در رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری باشد. این در شرایطی است که این حزب ماه گذشته موفق شد کنترل مجلس سنای فرانسه را به دست آورد اما این انتخابات، انتخاباتی غیر مستقیم بود که اعضای مجلس سنا نه از طرف مردم که از طرف مقامات محلی انتخاب شدند.

اگر در انتخابات درون حزبی سوسیالیست‌ها، هیچ‌کدام از نامزد‌ها نتوانند بیش از ۵۰ در‌صد آرا را به دست آورند، انتخابات مرحله دوم، یکشنبه هفته آینده، ۱۶ اکتبر، بین دو نامزد برتر برگزار خواهد شد.

برنده این انتخابات در ماه آوریل سال آینده با نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری کنونی رقابت خواهد کرد.

این در حالی است که نظر‌سنجی‌های اخیر نشان می‌دهند که میزان تایید عملکرد سارکوزی در میان مردم فرانسه به کمترین سطح خود از زمان به قدرت رسیدن او رسیده‌است. چپ‌گرا‌ها هم به شدت از تصمیمات سارکوزی برای کاهش هزینه‌ها خشمگین هستند و بر این باورند که او بیش از اندازه به منافع شرکت‌ها می‌اندیشد. از سوی دیگر بسیاری از محافظه‌کاران هم چنین می‌اندیشند که او در مورد تسهیل امور بازار کار شهامت لازم را نداشته و نتوانسته‌است تنش‌ها میان پلیس و جوانان در پروژه‌های ساخت‌وساز در حومه شهر‌ها را کاهش دهد.

نامزد‌های دیگری که در انتخابات دیروز شرکت داشتند عبارت بودند از ژان‌‌میشل بایلو، مانوئل وایز و آرنود مونتبورگ.

این در حالی است که از مدت‌ها پیش به نظر می‌رسید که دومینیک استراوس کان، رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول (IMF)، به عنوان نامزد در انتخابات درون حزبی سوسیاست‌ها شرکت کند اما اتهام حمله جنسی او به زنی پیشخدمت در هتلی مجلل در نیویورک که ماه مه به او وارد شد، مانع از شرکت او در انتخابات درون حزبی سوسیالیست‌ها شد، گرچه دادستان‌ها بعدها استراوس‌ کان را از این اتهامات مبرا دانستند.