گروه بین‌الملل- پس از گزارش‌های متفاوت مشاغل و کاهش رتبه اعتبارات ایتالیا و اسپانیا، روز جمعه سه روز افزایش شاخص‌ها در وال‌استریت به پایان رسید. شاخص میانگین صنعتی داوجونز در معاملات صبح رشد کرد، اما در اواسط روز دچار کاهش شد و با افت ۲۰ واحدی روز جمعه را به پایان رساند. این درحالی است که این شاخص در سه روز قبل از آن ۴۶۸ واحد جهش کرده بود.

ارزش سهام بانک‌ها بیشترین کاهش را داشت، زیرا کاهش رتبه اعتبارات ایتالیا و اسپانیا توسط موسسه اعتبارسنجی فیچ نگرانی‌ها درباره بحران بدهی‌های اروپا و تاثیر آن بر بانک‌ها را تشدید کرد. ارزش سهام بانک آمریکا بیشترین کاهش را درمیان شرکت‌های تشکیل‌دهنده شاخص داوجونز داشت و ۶ درصد سقوط کرد. ارزش سهام موسسه مالی جی‌پی‌مورگان ۲/۵ درصد تنزل کرد.

این درشرایطی است که گزارش مشاغل وزارت کار آمریکا اخبار متفاوتی را برای سرمایه‌گذاران دربر داشت. براساس این گزارش طی ماه سپتامبر، کارفرمایان آمریکایی ۱۰۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند که این میزان حدود دوبرابر آن چیزی بود که اقتصاددانان انتظار داشتند. دولت آمریکا همچنین اعلام کرد در ماه‌های ژوییه و اوت بیش از آن چه قبلاً گزارش شده بود شغل ایجاد شده است. اما این گزارش حاکی از آن بود که بازار کار به زودی شاهد رشدی قوی نخواهد بود. نرخ بیکاری ایالات متحده برای سومین ماه متوالی در رقم ۱/۹ درصد بدون تغییر باقی ماند، زیرا افزایش مشاغل برای پایین آوردن نرخ بیکاری کافی نبود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۱/۲۰ واحد یا ۲/۰ درصد افت کرد و به ۱۲/۱۱۱۰۳ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵۱/۹ واحد یا ۸/۰ درصد تنزل کرد و به ۴۶/۱۱۵۵ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۴۷/۲۷ واحد یا ۱/۱ درصد کاهش یافت و به ۳۵/۲۴۷۹ واحد رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است، ۶/۲ درصد سقوط کرد و به ۲۱/۶۵۶ واحد رسید.

در هفته منتهی به ۷ اکتبر، شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷/۱ درصد، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱/۲ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۶/۲ درصد جهش کرد.

نشانه‌هایی مبنی براین که مقامات اروپایی برای حل بحران بدهی‌ها اقداماتی را انجام می‌دهند، به افزایش شاخص‌ها در اوایل هفته گذشته کمک کرد. روز پنج‌شنبه نیز بانک مرکزی اروپا اعلام کرد به بانک‌ها وام‌های یک‌ساله نامحدود اعطا خواهد کرد. هدف از این اقدام حفاظت از بانک‌های اروپا در برابر عملکرد ضعیف بازارهای اعتباری است. بانک‌ها تمایلی به وام دادن به یکدیگر ندارند، بنابراین اعطای وام‌های جدید از طرف بانک مرکزی اروپا حفظ جریان اعتبارات را آسان‌تر می‌کند.