گروه بین‌الملل- معاون وزیر خارجه سوریه با تاکید بر این‌که کشورش به طور موثری به مذاکرات درباره ساز و کارهای حقوق بشری کمک کرده، گفت که این کشور طی هفت ماه گذشته شاهد تهدیدهای مختلفی بوده‌است. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری سوریه، «فیصل میقات» معاون وزیر خارجه سوریه گفت که دمشق همواره نقش مهمی در مقابله با برنامه‌های سلطه‌جویانه آمریکا و غرب داشته و با تهدیدهای تروریستی رو‌به‌رو است که هدف منحرف کردن اذهان عمومی از دشمنان واقعی را دنبال می‌کند.

او افزود که سوریه طی چند روز آینده فهرستی از حدود یک هزار و ۱۰۰ قربانی که توسط گروه‌های تروریستی کشته شده‌اند را به کمیسیون حقوق بشر ارائه خواهد کرد. میقات افزود که این گروه‌های تروریستی توسط برخی کشورهای همسایه که میزبان رهبران افراطی آنها هستند، تامین مالی می‌شوند.

او افزود که «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه بسته پیشنهادی اصلاحات را ارائه کرده است که حوزه‌های مختلف از جمله اصلاحات سیاسی را شامل می‌شود. میقات همچنین گفت که از زمان آغاز بحران، مسیر گفت‌وگو همواره باز بوده‌است و همه طیف‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دعوت شده‌اند.

او تاکید کرد که گفت‌‌وگوهای فراگیر ملی به زودی آغاز خواهد شد. میقات در ادامه به دستاوردهای بزرگ سوریه در قدرت بخشیدن به زنان که در همه حوزه‌ها جایگاه‌های بالایی را به خود اختصاص داده‌اند، اشاره کرد. از طرف دیگر، یکی از مقام‌های رسمی وزارت خارجه سوریه گزارش برخی رسانه‌ها را مبنی بر این‌که بشار اسد اخیرا با «احمد داوود اوغلو» وزیر خارجه سوریه دیدار کرده است رد کرد. این منبع افزود که آخرین دیدار بین اسد و داوود اوغلو در ماه اوت انجام شده و در جریان آن هیچ پیامی منتقل نشده است.

این در حالی است که دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری روسیه، روز جمعه گفت اگر رژیم بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، نتواند دست به اصلاحات بزند باید از قدرت کناره گیری کند.

مدودف که اصلاحات در سوریه را «اجتناب ناپذیر» توصیف کرد افزود روسیه برای وادار کردن رهبران سوریه به دست زدن به این اصلاحات، فعالانه با آنان همکاری و تلاش می‌کند و اگر رهبران سوریه قادر به انجام این کار نباشند باید کنار روند.

با وجود این، رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد که این کشور در آینده نیز در مقام عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل با اعمال مجازات علیه سوریه با هدف تغییر رژیم در آن کشور مخالفت خواهد کرد.

روز سه‌شنبه هفته پیش، روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی چند کشور اروپایی را که با حمایت آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده‌بود وتو کردند.