سقوط قریب‌الوقوع آخرین پایگاه دیکتاتور

عکس‌: AFP سقوط قریب‌الوقوع آخرین پایگاه دیکتاتور

گزارش‌ها حاکی از آن است که شهر سرت، آخرین پایگاه معمر قذافی، به زودی به طور کامل سقوط خواهد کرد

گروه بین‌الملل- با آغاز حمله انقلابیون برای تصرف نهایی شهر سرت، زادگاه معمر قذافی، دیکتاتور لیبی، کارشناسان نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، سقوط قریب‌الوقوع قذافی را در این شهر پیش‌بینی کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره، یک مقام نظامی عالی‌رتبه آمریکایی اعلام کرد که فرماندهان سازمان ناتو در گزارشی به لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا اعلام کردند که نیروهای وابسته به معمر قذافی، دیکتاتور فراری لیبی در شهر سرت به زودی شکست خواهند خورد و شالوده آنها از هم خواهد پاشید که این مساله نقش بسیار زیادی در سرنوشت جنگ خواهد داشت.

بنا به این گزارش، وزیر دفاع آمریکا که برای بازدید از پایگاه دریایی آمریکا در ایتالیا به این کشور سفر کرده بود، از سوی فرماندهان ناتو مطلع شده‌است که معمر قذافی دیگر هیچ‌گونه تسلطی بر نیروهای وابسته به خود ندارد. این مسوول دفاعی آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، همچنین تاکید کرد که شورای انتقالی لیبی برای اجرای برنامه‌های خود همچنان به کمک نیاز دارد، اما این شورا هر روز تسلط بیشتری بر وضعیت داخلی کشور پیدا می‌کند. در همین راستا «جلال الدغیلی»، وزیر دفاع شورای انتقالی لیبی در پایان دیدار خود با همتاهای ایتالیایی و انگلیسی‌اش اعلام کرد که پایان جنگ نزدیک شده است. او با اشاره به اینکه هنوز گردان‌های قذافی در برابر انقلابیون از خود مقاومت نشان می‌دهند، گفت: «این امر خیلی طول نخواهد کشید و انقلابیون موفق شده‌اند پیروزی‌های چشم‌گیری در جبهه‌های شرقی، غربی و جنوبی کشور به دست بیاورند.»

از سوی دیگر، در ادامه تحولات

میدانی لیبی گزارش شده‌است که با آغاز حمله نهایی انقلابیون به شهر سرت در روز جمعه منابع آگاه اعلام کردند که طی درگیری‌های شدید انقلابیون با نیروهای وابسته به قذافی در مرکز شهر سرت، دست‌کم ۲۶ تن از انقلابیون کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند. بنا به گزارش خبرنگاران مستقر در جبهه سرت، انقلابیون شدیدترین حمله خود را از زمان آغاز جنگ در این شهر برای بیرون راندن گردان‌های قذافی آغاز کرده‌اند و دود آسمان شهر را فرا گرفته‌است. در همین حال انقلابیون، مرکز شهر سرت را با تانک و توپ گلوله‌باران کردند که این امر نگرانی‌های زیادی را در خصوص تلفات غیرنظامی به وجود آورده است. انقلابیون، غیرنظامیان باقیمانده را در شهر سرت محاصره کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شد که بتوانند دیروز شهر سرت را به طور کامل به محاصره درآورند. به گفته انقلابیون مهمترین مانع برای پیشروی در شهر سرت وجود تک‌تیراندازان قذافی است. در همین حال احمد العبیدی، یکی از فرماندهان نظامی شورای انتقالی لیبی اعلام کرد که انقلابیون توانسته‌اند ضربات سختی را به گردان‌های قذافی وارد کنند و انقلابیون به زودی شهر را به کنترل کامل درخواهند آورد. انقلابیون همچنین اعلام کردند که بخش‌های جدیدی از شهر سرت را به تصرف خود درآورده‌اند و درگیری‌های شدیدی برای تسلط بر نقاط دیگر شهر همچنان ادامه دارد. در جبهه بنی‌ولید نیز انقلابیون اعلام کردند که در حال تجدید قوا هستند و به زودی حدود هزار نیروی جنگی تازه نفس به همراه ده‌ها تانک و تجهیزات جنگی سنگین به این جبهه خواهند پیوست تا حمله نهایی برای آزادسازی این شهر که مدت سه هفته است در محاصره انقلابیون قرار دارد، آغاز شود. بنا به گفته «عمر فیفاو»، یکی از فرماندهان نظامی انقلابیون در جبهه بنی‌ولید، انقلابیون شهر را در محاصره دارند، اما حمله‌ای را به این شهر انجام نداده‌اند و تنها هیات‌هایی را برای آغاز مذاکره با رهبران قبایل این شهر طی امروز یا فردا به بنی‌ولید اعزام می کنند.

این فرمانده نظامی انقلابیون در ادامه افزود: «ما هیات‌هایی را برای مذاکره نزد رهبران قبایل فرستاده‌ایم تا شهر بدون خونریزی بیشتر تسلیم شود، اما اگر توافقی در این زمینه حاصل نشود، ما چاره‌ای جز جنگ و حمله به شهر نداریم و مهلت داده شده برای مذاکره دو روز دیگر به پایان خواهد رسید.»

او همچنین تاکید کرد: «شهر به طور کامل در محاصره است و انقلابیون هم‌اکنون به شهروندان بنی‌ولید اجازه می‌دهند که از شهر خارج شوند و خانواده‌های زیادی هر روز از شهر خارج می‌شوند.» از سوی دیگر سازمان ملل از طرف‌های درگیر در لیبی خواست حقوق بشر را در کشور رعایت کنند و منافع کشور و ایجاد صلح را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند. مرکز اطلاع‌رسانی سازمان ملل به نقل از «ایان مارتین»، نماینده دبیرکل این سازمان در لیبی اعلام کرد: «ما از همه طرف‌های درگیر در لیبی می‌خواهیم از اقدامات انتقام‌جویانه علیه مقام‌های رژیم قذافی خودداری کنند و به حقوق بشر احترام بگذارند و این چیزی است که مقام‌های شورای انتقالی لیبی نیز بارها بر آن تاکید کرده‌اند.» در همین حال گزارش‌ها حاکی است که وزرای دفاع انگلیس و ایتالیا برای گفت‌وگو با مقامات شورای ملی انتقالی لیبی وارد پایتخت این کشور شده‌اند. «لیام فاکس» وزیر دفاع انگلیس در بدو ورود به فرودگاه ترابلس مورد استقبال شماری از مقامات لیبی از جمله «جلال الدقیلی» فرمانده دفاعی شورای ملی انتقالی لیبی قرار گرفت. همچنین «ایگنازیو لا روسا» وزیر دفاع ایتالیا هم وارد فرودگاه ترابلس شد و مورد استقبال مقامات لیبیایی قرار گرفت. سران دولت موقت لیبی نیز اعلام کردند که هر زمان که سرت سقوط کند آنها می‌توانند برای برگزاری انتخابات جدول زمانی تهیه کنند.

انقلابیون لیبی در شهر سرت/ عکس: AFP