گروه بین‌الملل- دیروز،چهارشنبه، بورس‌های اروپا مقداری از کاهش اخیر خود را جبران کردند، زیرا این امیدواری وجود داشت که سیاستگذاران این قاره برنامه‌ای برای تقویت بخش بانکی ارائه می‌کنند. بخش بانکی اروپا به دلیل هراس از تعویق بازپرداخت بدهی‌های یونان آسیب دیده‌ است. اولی رهن،کمیسر امور اقتصادی اتحادیه اروپا، در مصاحبه با فایننشال تایمز به برنامه احتمالی تامین مجدد سرمایه برای بانک‌ها اشاره کرد. در اولین واکنش به این مساله، وال‌استریت در اواخر روز سه‌شنبه با افزایش روبه‌رو شد و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ در حدود ۲ درصد رشد کرد. افزایش وال‌استریت نتوانست موج رشد را در آسیا به راه اندازد اما به‌رغم کاهش سه درجه‌ای رتبه اعتبارات ایتالیا توسط موسسه رتبه‌بندی مودی و اعتصاب گسترده در یونان، بورس‌های اروپا به شدت افزایش یافتند.

آدام کول، تحلیل‌گر بازارهای سرمایه ار‌بی‌سی، می‌گوید: «افزایش ریسک‌پذیری پس از گزارش رسانه‌ها مبنی بر این که مقامات برنامه‌ای را برای تامین مجدد سرمایه بانک‌های اروپا در دست بررسی دارند، به وجود آمد.» شاخص داکس آلمان ۹/۲ درصد جهش کرد و به ۵۳۷۲ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۸/۲ درصد افزایش یافت و به ۲۹۳۰ واحد رسید. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲ درصد رشد کرد و در رقم ۵۰۴۵ واحد ثابت شد.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۹/۰ درصد کاهش یافت و به ۹۸/۸۳۸۲ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۳/۲ درصد سقوط کرد و به ۵۲/۱۶۶۶ واحد رسید. بازارهای سهام هنگ‌کنگ و سرزمین اصلی چین به مناسبت تعطیلات بسته بودند. روز سه‌شنبه در آمریکا، شاخص میانگین صنعتی داوجونز درحالی که تا ۴۰ دقیقه پایانی معاملات نزدیک به ۲۰۰ واحد سقوط کرده بود در نهایت ۴۱/۱۵۳ واحد یا ۴/۱ درصد رشد کرد و به ۷۱/۱۰۸۰۸ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷۲/۲۴ واحد یا ۲/۲ درصد افزایش یافت و به ۹۵/۱۱۲۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با افزایش۹۹/۶۸ واحدی یا ۳ درصدی و به ۸۲/۲۴۰۴ واحد رسید. شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۱۵/۳۹ واحد یا ۴/۶ درصد جهش کرد و در رقم ۶۴/۶۴۸ واحد ثابت شد.

این درحالی است که بن برنانکه، رییس فدرال رزرو آمریکا، در حضور کنگره گفت فدرال رزرو برای برداشتن گام‌های بیشتر درجهت تحریک اقتصاد آماده است. این گام‌ها می‌تواند به معنی خرید بیشتر اوراق قرضه به منظور پایین آوردن نرخ بهره و ترغیب به وام‌دهی باشد. برنانکه گفت اقتصاد آمریکا ضعیف‌تر از آن چیزی است که بانک مرکزی تصور می‌کرد و رشد اندک بازار مشاغل همچنان اعتماد مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد.