تقاضای هفت سال زندان برای نخست‌وزیر سابق اوکراین

گروه بین‌الملل- دادستان‌های دادگاه اوکراین روز سه شنبه خواهان محکوم کردن یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق این کشور به هفت سال زندان شدند. این درخواست خشم هواداران یولیا تیموشنکو را که به استفاده از قدرت در جریان امضای توافقنامه صدور گاز با روسیه متهم شده است، برانگیخت. بنا به گزارش یورو نیوز، وکیل مدافع یولیا تیموشنکو درخواست محکومیت هفت ساله از سوی دادستان‌ها را یک تصمیم کاملا سیاسی می‌داند و می‌گوید: «تصمیم‌گیری نهایی در مورد این پرونده به رفتار رییس‌جمهوری بستگی دارد. پیش‌بینی در مورد اینکه حکم این دادگاه چه خواهد بود خیلی سخت است، اما اگر رییس‌جمهوری به اتحادیه اروپا توجه کند تصمیم دادگاه نیز به نفع یولیا تیموشنکو خواهد بود.»

یولیا تیموشنکو به سوءاستفاده از قدرت در جریان مذاکرات بر سر صدور گاز روسیه به اروپا در سال ۲۰۰۹ متهم شده است و مخالفان وی می‌گویند این توافقنامه برخلاف مصالح اوکراین بود. نخست وزیر سابق اوکراین این اتهامات را رد می‌کند.

همزمان با برگزاری این دادگاه، هواداران رییس‌جمهوری اوکراین با تجمع در مقابل این دادگاه شعارهایی علیه یولیا تیموشنکو سردادند. یکی از این تظاهرکنندگان می‌گوید: «رییس‌جمهوری ضامن اجرای قانون اساسی است و بر اساس همین قانون، دستگاه قضایی اوکراین مستقل عمل می‌کند. رییس‌جمهوری اوکراین هم مانند هر شهروند دیگر طرفدار این عقیده است که باید قانون اساسی اجرا شود و قانون اوکراین می‌گوید دزدها باید به زندان بروند». دادگاه یولیا تیموشنکو در حالی برگزار می‌شود که اتحادیه اروپا خواستار آزادی نخست وزیر سابق اوکراین شده است. خبرنگار یورونیوز از محل این دادگاه می‌گوید: «این حکم می‌تواند اوکراین را که به عقیده برخی از رهبران کشورهای اروپایی یک منطقه بی‌قانون است از سایر کشورهای اروپایی جدا کند. حکم این دادگاه بیشتر به یک قرارداد تجاری شبیه است اما می‌تواند نشانه تغییرات سیاسی این نقطه از اروپای شرقی نیز باشد.» یولیا تیموشنکو از ماه اوت به این سو در زندان به سر می‌برد. محاکمه وی از اوایل ماه ژوئن آغاز شده است. این دادگاه حکم نهایی خود را در اواخر هفته‌جاری اعلام خواهد کرد.