گروه بین‌الملل- رییس بانک مرکزی چین تاکید کرد هنوز برای تصمیم‌گیری در خصوص راهکارهای کمک کشورهای نوظهور و در حال توسعه برای حل بحران بدهی منطقه یورو خیلی زود است. به گزارش فارس، ژو ژیائو چوان در مصاحبه اختصاصی با شبکه بلومبرگ تصریح کرد هنوز خیلی زود است که بخواهیم در خصوص راه‌های کمک کشورهای نوظهور به کشورهای بحران‌زده منطقه یورو اظهار نظر کنیم چون این کشورها هنوز در حال اجرای اصلاحات ساختاری پولی و مالی هستند . باید منتظر بود و دید آیا کشورهای منطقه یورو به طور کامل به تعهدات ۲۱ جولای خود عمل خواهند کرد یا نه.

وی پیش‌بینی کرد، اقتصاد یونان به هیچ وجه ورشکست نخواهد شد و اروپا خواهد توانست با اجرای اصلاحات ساختاری پولی و مالی بر بحران بدهی و کسری بودجه غلبه کند.

وزرای دارایی گروه بیست در نشست هفته گذشته خود خواستار اتخاذ سیاست‌های مناسب و هماهنگ از سوی کشورهای منطقه یورو برای حل بحران بدهی و کسری بودجه شدند.

وی افزود: کشورهای اروپایی باید منابع مالی بیشتری را برای صندوق ثبات اروپا در نظر بگیرند تا بتوان کمک‌های مالی بیشتری را به کشورهای بحران‌زده اختصاص داد. وی در ادامه گفت: راهکار اصلی و واقعی برای حل بحران بدهی و کسری بودجه منطقه یورو باید از بین کشورهای عضو یورو پیدا شود. به هر حال چین برای کمک به منطقه یورو و کشورهای بحران‌زده آمادگی کامل دارد.

وی گفت: متاسفانه طی ماه‌های اخیر ریسک و تهدیدات علیه رشد و رونق اقتصادی جهان به شدت افزایش داشته است و این مساله به ضرر رشد اقتصادی کشورهای نوظهور و در حال توسعه نیز خواهد بود.

وی در ادامه در خصوص افزایش نرخ تورم در چین نیز گفت: بانک مرکزی چین تلاش می‌کند با اتخاذ سیاست‌های مناسب پولی و مالی از افزایش قیمت مواد غذایی و مسکن جلوگیری کند تا از این راه بتواند نرخ تورم را کنترل کند.

افزایش تورم همچنان مهم‌ترین نگرانی بانک مرکزی چین است. هیچ راهکار فوری و سریعی برای کاهش نرخ تورم چین وجود ندارد. نرخ تورم چین طی ماه اوت به بیش از ۲/۶ درصد رسیده است. این رقم در ماه جولای به بیش از ۵/۶ درصد رسیده بود.