شکستی برای سارکوزی

نیکلا سارکوزی رییس‌جمهوری فرانسه/ عکس: AFP

گروه بین‌الملل- سناتورهای احزاب دست چپی فرانسه برای اولین بار پس از ۵۳ سال توانستند به اکثریت در سنای این کشور دست یابند. در انتخابات غیرمستقیم روز یکشنبه برای مجلس سنای فرانسه که از سال ۱۹۵۸ و تاسیس جمهوری پنجم در این کشور توسط راست‌های فرانسه اداره می‌شود، ۱۷۵ کرسی در اختیار نمایندگان چپ قرار گرفت. به گزارش یورونیوز، ژرارد لارشه، عضو حزب «یو ام پ» و رییس سنای این کشور پس از این انتخابات گفت: «وزن احزاب اپوزیسیون در این انتخابات کاملا مشهود است و قوی‌تر از تصور من بود.»

با این نتیجه و در فاصله کمی از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، حزب اتحاد برای حرکت مردم، حزب حاکم این کشور، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های خود را از دست داد.

فرانسوا هولاند، یکی از کاندیداهای حزب سوسیالیست فرانسه برای ریاست جمهوری، پیروزی احزاب چپ در سنای این کشور را یک شکست برای نیکلا سارکوزی خواند و گفت: «این آخرین انتخابات پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه بود و به یک انتخابات تاریخی تبدیل شد. انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هم می‌تواند به یک انتخابات تاریخی دیگر تبدیل شود.» حزب حاکم فرانسه پیش‌تر و در انتخابات مناطق و استان‌ها نیز نتوانسته بود در مقابل احزاب چپ این کشور به نتایج خوبی دست یابد و اداره بسیاری از شهرهای مهم را به شهردارانی از حزب سوسیالیست واگذار کرده بود. مجلس سنای فرانسه ۳۴۸ کرسی دارد و سناتورهای آن در انتخاباتی غیرمستقیم و توسط ۷۱ هزار نماینده محلی و منطقه‌ای انتخاب می‌شوند. رییس سنای فرانسه در صورت مرگ رییس‌جمهوری می‌تواند ریاست دولت موقت را به عهده بگیرد به همین علت اکثریت نمایندگان حزب حاکم که در انتخاب رییس سنا نقش اساسی دارد، می‌تواند جایگاه دولت را تقویت ببخشد. دوره نمایندگی سناتورهای مجلس سنای فرانسه شش سال است.