گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه، اکثر بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند، زیرا سرمایه‌گذاران نگرانی از بحران بدهی‌های اروپا را کنار گذاشتند و در انتظار نتیجه نشست دو روزه فدرال رزرو ماندند. پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو در این جلسه برنامه‌هایی را برای تقویت رشد اقتصادی آمریکا ارائه دهد. در آغاز معاملات اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۶۸/۵۲۸۷ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۳/۱ درصد جهش کرد و به ۸۳/۵۴۸۸ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۷۴/۲۹۶۱ واحد رسید. وال‌استریت نیز کار خود را با افزایش آغاز کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۱۱۳۴۵ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱/۰ درصد افزایش یافت

و به ۴۰/۱۱۹۹ واحد رسید.

در آسیا، به دلیل افزایش ارزش ین، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۶/۱ درصد سقوط کرد و به ۲۴/۸۷۲۱ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا یک درصد کاهش یافت و به ۲۰/۴۰۴۰ واحد رسید. بورس‌های اندونزی و فیلیپین نیز دچار کاهش شدند، اما شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۸۰/۱۹۰۱۴ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۹/۰ درصد افزایش یافت و به ۹۷/۱۸۳۷ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۷۶/۲۴۴۷ واحد رسید. بورس‌های هندوستان، سنگاپور و تایلند نیز با افزایش روبه‌رو شدند. در این میان، کاهش رتبه اعتبارات ایتالیا توسط موسسه رتبه‌بندی استاندارد اندپورز ۵۰۰، به هراس و نگرانی در سراسر بازارهای اروپا دامن زد. استاندارد اند پورز علت این کاهش رتبه را چشم‌انداز رشد اقتصادی ضعیف و سطح بیش از انتظار بدهی‌های دولتی عنوان کرد.

این درحالی است که سرمایه‌گذاران انتظار دارند از نشست فدرال رزرو آمریکا خبرهای خوشی دریافت کنند. بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی‌ می‌کنند فدرال رزرو در این جلسه برنامه‌ای را برای تقویت رشد اقتصادی ارائه خواهد کرد. اما روز دوشنبه بدبینی درباره مشکلات مالی یونان به بازارهای مالی بازگشت و شاخص‌های وال‌استریت به شدت سقوط کردند، زیرا سرمایه‌گذاران یک‌بار دیگر تردید داشتند که این کشور بتواند مانع از تعویق بازپرداخت بدهی‌هایش شود.

حتی پس از آن که رشد اواخر روز افت شاخص‌ها را به نصف کاهش داد، شاخص میانگین صنعتی داوجونز با تنزل ۰۸/۱۰۸ واحدی یا ۹/۰ درصدی روبه رو و در رقم ۰۱/۱۱۴۰۱ واحد ثابت شد. با این کاهش رشد پنج روزه شاخص‌ها متوقف شد ونوسانی که در پی بحران بدهی‌های اروپا به وجود آمده بود به وال‌استریت بازگشت. شاخص نسدک کامپوزیت ۴۸/۹ واحد یا ۴/۰ درصد افت کرد و به ۸۳/۲۶۱۲ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۹۲/۱۱ واحد یا یک درصد سقوط کرد و به ۰۹/۱۲۰۴ واحد رسید.