گروه بین‌الملل- تصمیم پنج بانک مرکزی عمده برای فراهم کردن میزان نامحدود وام دلاری برای بخش بانکی، یکی از نگرانی‌هایی را که موجب آشفتگی در بازارهای مالی شده بود ازمیان برد و دیروز، جمعه، موجب رشد بورس‌های جهان شد. درپی افزایش خوب روز پنج‌شنبه، دیروز بورس‌های اروپا به رشد خود ادامه دادند. اما شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه به دلیل کاهش ارزش سهام بانک‌ها نسبت به افزایش روز پنج‌شنبه، افت کرد. این شاخص ۴/۰ درصد تنزل کرد و به ۳۰۳۲ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۵۴۴ واحد رسید و شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۵۳۴۱ واحد رسید.

پس از افزایش روز پنج‌شنبه بورس‌های اروپا و آمریکا، دیروز بورس‌های آسیایی نیز رشد کردند. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن با جهش ۳/۲ درصدی به ۱۶/۸۸۶۴ واحد رسید. این بیشترین سطح این شاخص از دوم سپتامبر و بیشترین افزایش درصدی و واحدی یک روزه ظرف شش ماه گذشته تاکنون بود.

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۸۱/۲۷۳ واحد یا ۴۳/۱ درصد رشد کرد و به ۳۱/۱۹۴۵۵ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۹۱/۱ درصد یا ۷/۷۷ واحد افزایش یافت و به ۴/۴۱۴۹ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۷۲/۳ درصد یا ۰۲/۶۶ واحد رشد کرد و به ۱۰/۱۸۴۰ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت ۱۳/۰ درصد یا ۲۹/۳ واحد افزایش یافت و به ۳۴/۲۴۸۲ واحد رسید. گرچه این تصمیم بانک‌های مرکزی یکی از نگرانی‌هایی را که طی چند هفته گذشته بر بازارها سایه افکنده بود، فرونشاند اما سرمایه‌گذاران همچنان درباره توانایی اروپا برای حل مشکل یونان تردید دارند. بدهی‌های یونان درحدود ۱۵۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است و سرمایه‌گذاران براین باورند که با توجه به کوچک شدن اقتصاد این کشور، بانک‌ها باید بپذیرند که همه پولی را که به یونان قرض داده‌اند دوباره دریافت نخواهند کرد.

این درحالی است که تلاش مشترک پنج بانک مرکزی عمده برای حمایت از نظام مالی اروپا موجب افزایش شاخص‌های وال‌استریت در روز پنج‌شنبه شد.

بانک مرکزی اروپا، فدرال رزرو آمریکا و سه بانک مرکزی دیگر روز پنج‌شنبه اعلام کردند برای بانک‌های اروپایی وام‌های نامحدود دلاری فراهم خواهند کرد. هدف از این کار ازمیان بردن نگرانی‌‌ها درمورد تضعیف بانک‌ها به دلیل دارا بودن اوراق قرضه یونان و دیگر کشورهای اروپایی مشکل‌دار است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۵/۱۸۶ واحد یا ۷/۱ درصد جهش کرد و به ۱۸/۱۱۴۳۳ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴۳/۲۰ واحد یا ۷/۱ درصد افزایش یافت و به ۱۱/۱۲۰۹ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۵۲/۳۴ واحد یا ۳/۱ درصد رشد کرد و به ۰۷/۲۶۰۷ واحد رسید.