گروه بین‌الملل - وزارت بازرگانی چین اعلام کرد مازاد تجاری این کشور طی ماه اوت به طور چشمگیری کاهش یافت و به ۸/۱۷ میلیارد دلار رسید.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، مازاد تجاری چین طی ماه اوت به کمتر از ۸/۱۷ میلیارد دلار رسید. این رقم در ماه جولای به بیش از ۵/۳۱ میلیارد دلار رسیده بود. کاهش مازاد تجاری چین موجب کاهش فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا و اروپا بر چین خواهد شد. کارشناسان اقتصادی غربی بر این باورند که ارزش واقعی یوآن در برابر دلار ۴۰ درصد کمتر است و این مساله موجب افزایش ناعادلانه قدرت رقابت شرکت‌های چینی در بازارهای جهانی شده است.

بر اساس این گزارش میزان صادرات چین در ماه اوت با ۵/۲۴ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳/۱۷۳ میلیارد دلار رسیده است. میزان واردات چین نیز در این مدت با ۲/۳۰ درصد رشد به بیش از ۵/۱۵۵ میلیارد دلار رسیده است.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش مازاد تجاری چین تنها در طول یک ماه نشانگر تغییر سیاست‌های تجاری و ارزی چین نخواهد بود. برخی تحلیل‌گران پیش از این تصور می‌کردند کاهش اعتماد مصرفی در اقتصاد آمریکا و اروپا تاثیر منفی زیادی بر صادرات چین خواهد داشت ولی رشد صادرات نادرستی این فرضیه را نشان داده است.

به نظر می‌رسد کاهش رشد و رونق اقتصادی آمریکا و اروپا تاثیر چندانی بر صادرات چین نداشته است.

بر اساس این گزارش میزان مبادلات تجاری چین با اتحادیه اروپا در هشت ماه نخست ۲۰۱۱ به بیش از ۱/۳۷۲ میلیارد دلار رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/۲۱ درصد رشد داشته است. میزان مبادلات تجاری چین با آمریکا نیز در این مدت با ۸/۱۷ درصد رشد به بیش از ۶/۲۸۵ میلیارد دلار رسیده است. اروپا و آمریکا در این مدت بزرگ‌ترین شرکای تجاری چین در هشت ماه نخست ۲۰۱۱ بوده‌اند.