تشکیل دولت جدید لیبی تا ده روز دیگر

عکس: AP

یکی از پسران قذافی وارد نیجر شد

گروه بین‌الملل - دیروز خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از سخنگوهای دولت نیجر اعلام کرد که سعدی قذافی، یکی از پسران معمر قذافی، دیکتاتور فراری لیبی در کاروانی بوده است که به سمت شمال نیجر حرکت می‌کرد.

«مارو آمادو» وزیر دادگستری نیجر روز یکشنبه تایید کرد که سعدی قذافی، وارد خاک نیجر شده ‌است و قرار است عازم نیامی، پایتخت این کشور شود. به گزارش ایرنا آمادو افزود: «یک فروند گشتی نیروهای مسلح نیجر ۱۱سپتامبر، کاروانی حامل یکی از پسران قذافی را رهگیری کرده‌اند.» یورو نیوز، اما دیروز گزارش داد که سعدی قذافی دستگیر شده است. تا لحظه تنظیم این خبر این گزارش مورد تایید هیچ منبع دیگری قرار نگرفته است.

برخی از گزارش‌ها روز یکشنبه فاش کردند که کاروانی از خودروهای زرهی حامل شماری از ژنرال‌های لیبی، چند هفته قبل از طریق «آگادز» واقع در شمال نیجر، وارد این کشور شده‌اند.

بنابر این گزارش‌ها، این ژنرال‌ها پس از انجام نقل و انتقالات مالی در بانکی در نیامی، وارد بورکینافاسو شدند.

نیجر همچنین ورود سه ژانرال رژیم قذافی از جمله «علی ریفی علی الشریف» فرمانده نیروی هوایی این رژیم به آگادز را تایید کرد‌ه است. به گفته مقام‌های رسمی نیجر، «منصور دائو» رییس امنیت داخلی رژیم قذافی نیز حدود یک هفته قبل به نیجر متواری شده است.

از سوی دیگر، «محمود الجبریل» معاون شورای ملی انتقالی لیبی اعلام کرد که دولت جدید موقت ظرف ۱۰ روز آینده در این کشور تشکیل خواهد شد.

وی که سمت نخست‌وزیری شورای ملی انتقالی لیبی را نیز عهده‌دار است در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که دولتی جدید در یک هفته تا ۱۰ روز آینده تشکیل خواهد شد.

جبریل گفت: «این دولت جدید متشکل از نمایندگان مناطق مختلف لیبی خواهد بود.»

وی به ویژه با اشاره به شهرهای بنی‌ولید و سرت که همچنان تحت کنترل هواداران معمر قذافی است، افزود که مخالفان همچنان در حال آزادسازی لیبی هستند و انقلابیون همچنان در جبهه‌ها هستند.

جبریل ادامه داد: «زمانی‌که لیبی آزاد شود، دولت دیگری تشکیل خواهد شد.»

وی همچنین از آزادسازی ترابلس بدون خونریزی در ماه گذشته، تمجید کرد.

از سوی دیگر نماینده دائم انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: در صورتی که شورای انتقالی لیبی درخواست کند، اقدامات نظامی ناتو در آن کشور بلافاصله پایان می‌یابد.

«مارک لیال گرنت» در گفت‌وگویی اختصاصی با ایرنا و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ناتو چه زمانی می‌خواهد به اقدامات نظامی خود در لیبی پایان دهد، گفت: اقدامات ناتو تا زمانی که وضعیت امنیتی در سرتاسر لیبی استحکام یابد ادامه می‌یابد.

وی در پاسخ به این سوال که می‌توان گفت ناتو قصد دارد همچون افغانستان و سایر نقاط دیگر به بهانه نبود امنیت بعد از خاتمه حملات هوایی به دنبال استقرار پایگاه‌های نظامی خود در لیبی است، تصریح کرد: چنین قصدی نداریم و به محض اینکه شورای انتقالی اعلام کند به حضور نظامی ناتو نیازی نیست، ما بلافاصله اقدامات نظامی در آن کشور را متوقف می‌کنیم.

نماینده دائم انگلیس اضافه کرد: تمایل نداریم حتی یک لحظه بیشتر از زمانی که لازم باشد به حملات نظامی در لیبی ادامه دهیم.

«خوزه فیلیپ مورائس کابرال» نماینده دائم پرتغال در سازمان ملل و از اعضای غیردائم شورای امنیت نیز در پاسخ به سوالی مشابه گفت: اقدامات ناتو تنها تا پایان درگیری‌ها ادامه خواهد داشت.

در زمان حاضر هواپیماهای نظامی ناتو همچنان حریم هوایی لیبی را نقض می‌کنند و به بهانه حمله به مواضع نیروهای وفادار به قذافی در آسمان لیبی به پرواز در می‌آیند.

در تحولی تازه خبرگزاری فرانسه دیروز در لیبی از جمع‌آوری اسکناس‌های ۵۰ دیناری دارای تصویر معمر قذافی خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، طلال الضغیسی، مسوول بخش خزانه داری بانک تجاری ملی لیبی عنوان داشت: مسوولان بانک‌های موجود در کشور توافق کردند تا اسکناس‌های ۵۰ دیناری (۴۰ دلاری) را که عکس معمر قذافی، رهبر فراری لیبی روی آن چاپ شده است، جمع‌آوری کنند.

وی در ادامه افزود: ما این اسکناس‌ها را از بازار جمع‌آوری خواهیم کرد و به بانک مرکزی می‌فرستیم.

عکس معمر قذافی روی این اسکناس‌ها با عینک آفتابی و عبای معروفش چاپ شده است.

یک سال قبل مسوولان نظامی قذافی از چاپ اسکناس ۱۰۰ دیناری به همراه عکس سیف‌الاسلام قذافی پسر معمر قذافی سخن می‌گفتند.

اسکناس ۵۰ دیناری با عکس قذافی برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ به مناسبت سی و نهمین سالگرد به قدرت رسیدن قذافی چاپ شد.

عمر سلیمان، رییس یکی از بخش‌های بانک مرکزی لیبی عنوان داشت: ما از دیدن تصویر قذافی خسته شده‌ایم، نمی‌خواهیم شاهد حضور وی در کشور به هیچ شکلی باشیم.