گروه بین‌الملل- بر اساس نتیجه تحقیقات یک ساله یک هیات تحقیق ویژه، وزارت دفاع بریتانیا برای استفاده از شیوه‌های ممنوع در بازجویی از بازداشتیان در عراق محکوم شده است. به گزارش بی.‌بی.سی، این هیات تحقیق در خصوص نحوه مرگ بهاء موسی در بصره در سال ۲۰۰۳ در حالی که در بازداشت نظامیان بریتانیایی بود گفته است او در اثر اعمال خشونت بیش از اندازه و نقض ضوابط توسط سربازان بریتانیایی جان خود را از دست داد. بهاء موسی هنگام مرگ در بازداشت، ۹۳ جراحت بر قسمت‌های مختلف بدن خود داشته است. وزارت دفاع بریتانیا گفته است که توصیه‌های هیات تحقیق را در نظر خواهد گرفت.

سر ویلیام گیج، رییس هیات تحقیق، گفته است که «تعداد زیادی» از سربازان بریتانیایی به بهاء موسی و ۹ بازداشتی دیگر حمله کردند و افسران آنها هم از این ضرب و جرح‌ها خبر داشته‌اند.

او از دیگر سربازانی که «شهامت اخلاقی» لازم برای گزارش کردن این سو رفتار با افراد بازداشت شده را نداشته‌اند نیز انتقاد کرده است. بهاء موسی که کارمند یک هتل در بصره بود، دو روز پس از بازداشت شدن در اثر شدت جراحات وارد شده در گذشت. او دو فرزند خردسال داشته است. سر ویلیام گیج در گزارش‌نهایی ۱۴۰۰ صفحه‌ای هیات تحقیق گفته است که حادثه مرگ بهاء موسی در بازداشت بر اثر خشونت سربازان هرگز نباید اتفاق می‌افتاد.

یک سرباز بریتانیایی پس از محاکمه نظامی در سال ۲۰۰۷ و اقرار به رفتار غیر انسانی، به یک سال حبس و اخراج از ارتش محکوم شد. لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا، در واکنش به انتشار گزارش هیات تحقیق گفته است که این گزارش متین و منصفانه است و آنچه برای بهاء موسی و دیگر بازداشتیان در سال ۲۰۰۳ اتفاق افتاد شرم‌آور بوده است و وزارت دفاع و ارتش بریتانیا هر دو از خانواده موسی رسما عذرخواهی کرده‌اند و غرامت نیز پرداخت شده است.