گروه بین‌الملل- دیروز، جمعه، قیمت نفت کاهش یافت و به حدود بشکه‌ای ۸۸ دلار رسید، زیرا سرمایه‌گذاران این مساله را بررسی می‌کردند که آیا بسته جدید مشاغل آمریکا به افزایش تقاضا برای نفت کمک خواهد کرد یا خیر.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه اکتبر ۶۲ سنت کاهش یافت و به ۴۳/۸۸ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز پنج‌شنبه قیمت نفت با ۲۹ سنت کاهش در رقم ۰۵/۸۹ دلار ثابت شد. دیروز در لندن، نفت خام برنت برای تحویل در ماه اکتبر در رقم ۵۵/۱۱۴ دلار باقی ماند.

این درحالی است که پنج‌شنبه شب باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، به منظور تحریک رشد اقتصادی یک بسته ۴۴۷ میلیارد دلاری برای اشتغالزایی ارائه کرد. این برنامه شامل تخفیف مالیاتی برای میلیون‌ها کارگر و کارفرما می‌شود.

کندی رشد تورم چین نیز بر قیمت نفت تاثیر گذاشت. قیمت‌های سالانه مصرف‌کننده در ماه گذشته ۲/۶ درصد افزایش یافته، اما نسبت به بالاترین رقم ۳۷ ماهه یعنی رقم ۵/۶ درصد در ماه جولای افت کرده است. سرمایه‌گذاران امیدوارند دولت چین افزایش نرخ بهره را متوقف و امکان رشد اقتصادی سریع‌تر را فراهم کند.

برخی از تحلیلگران براین باورند که در مورد نگرانی از کندی رشد اقتصادی جهان اغراق شده است و در بلندمدت تقاضا برای نفت از عرضه پیشی خواهد گرفت.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه اکتبر، بنزین ۸۷/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۹۸/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.