گروه بین‌الملل- بانک مرکزی سوئیس اعلام کرده است که ارزش فعلی فرانک در برابر یورو به حدی بالاست که اقتصاد آن کشور را تهدید می‌کند و اعلام کرده است که برای مقابله با این خطر، اجازه نخواهد داد که ارزش هر یورو از ۲/۱ فرانک پایین‌تر برود. بنا به گزارش بی‌بی‌سی، مقامات بانک مرکزی سوئیس گفته‌اند که برای تثبیت این نرخ حداقل تا هر میزان که لازم باشد ارز خارجی خواهند خرید.

اعلام این تصمیم اثری فوری روی بازار داشت و باعث شد که ارزش یورو از حدود ۱/۱ فرانک به ۲۱/۱ فرانک افزایش پیدا کند.

این تازه‌ترین اقدام بانک مرکزی سوئیس برای پایین آوردن ارزش فرانک است که به دلیل افزایش بی‌سابقه ارزش آن در مقابل ارزهای دیگر، به صادرات سوئیس لطمه وارد کرده است.

بانک مرکزی سوئیس پیش از این هم با اقداماتی دیگر از جمله کم کردن نرخ بهره سعی کرده بود رشد ارزش فرانک را کنترل کند.

دولت سوئیس همچنین اعلام کرده است که برای کمک به تقویت اقتصاد محلی، هزینه‌هایش را ۲ میلیارد فرانک افزایش خواهد داد.

خرید نامحدود ارز خارجی

در بیانیه بانک مرکزی سوئیس آمده است که «بالا بودن بیش از حد نرخ جاری فرانک تهدیدی جدی علیه اقتصاد سوئیس است و می‌تواند باعث تورم‌زایی شود. به همین دلیل بانک مرکزی سوئیس اکنون قصد دارد که ارزش فرانک را به طور قابل ملاحظه‌ای پایین بیاورد و این نرخ پایین را تثبیت کند.»

در این بیانیه همچنین آمده که بانک مرکزی از حالا به بعد، اجازه نخواهد داد که ارزش برابری هر یورو از ۲/۱ فرانک پایین‌تر برود.

بانک مرکزی سوئیس در بیانیه‌اش تاکید کرده است که برای رسیدن به این هدف مصمم است که هر مقدار لازم باشد ارز خارجی بخرد.

به دنبال اعلام این خبر ارزش شاخص سهام بازار بورس سوئیس (زوریخ اس ام آی) ۴ درصد افزایش یافت و در این میان شرکت‌های صادرکننده شاهد بیشترین افزایش در ارزش سهامشان بودند.

بانک مرکزی اروپا در بیانیه‌ای کوتاه به این خبر واکنش نشان داد و گفت که مسوولیت این تصمیم بر دوش خود بانک مرکزی سوئیس است.

دقایقی بعد از انتشار بیانیه بانک مرکزی سوئیس، ارزش فرانک این کشور در مقابل ارزهای دیگر کاهش یافت. ارزش فرانک در برابر یورو ۹ درصد، در مقابل دلار ۷/۷ درصد و در برابر پوند استرلینگ ۸/۷ کاهش یافت.