مخالفت روسیه با تحریم نفتی سوریه

لاروف، وزیر امور خارجه روسیه

گروه بین‌الملل- سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم علیه صادرات نفت سوریه را محکوم کرد و آن را در ادامه تلاش‌ها برای تشدید فشار بر بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه دانست. به گزارش خبرگزاری اینترفکس روسیه، سرگئی لاوروف که در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ می‌داد در همین‌باره گفت: «‌‌ما همواره تاکید کرده‌ایم که اعمال تحریم‌های یک‌جانبه اقدام مناسبی نیست. این موضوع به رویکرد همکاری برای پاسخ‌گویی به بحران‌ها لطمه وارد می‌کند.»

وزیر خارجه روسیه ضمن تاکید مجدد بر موضع این کشور گفت: «‌‌ما علیه تحریم‌های یک‌جانبه هستیم. تحریم‌ها به ندرت مشکلی را حل می‌کنند.»

این در شرایطی است که اتحادیه اروپایی روز جمعه ممنوعیت واردات نفت خام از سوریه را تصویب و نظام سوریه را از یکی از منابع حیاتی کسب درآمد محروم کرد.

مسکو پیش از این هم بار‌ها با درخواست کشورهای غربی برای اعمال تحریم علیه سوریه مخالفت کرده‌بود و در کنار چین گفت‌و‌گو‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعمال تحریم علیه دمشق را بایکوت کرده و به جای آن خواستار اعمال اصلاحات سیاسی در سوریه شده ‌بود.

روسیه همچنین اعلام کرده ‌است که فروش تسلیحات نظامی به سوریه، این شریک دیرینه خود را، با وجود فشار‌های شدید از سوی ایالات‌متحده ادامه خواهد داد. پیش از این هیلاری کلینتون، وزیر‌خارجه آمریکا به مسکو گفته بود که در طرف درست تاریخ بایستد و به تامین تسلیحاتی سوریه پایان دهد.

دوشنبه هفته گذشته هم میخاییل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه پس از انجام مذاکرات با مقامات سوریه در دمشق گفته‌بود که موضع مسکو هیچ تغییری نکرده‌است.

این در شرایطی است که ۹۵ درصد نفت خام تولیدی سوریه به اتحادیه اروپایی فروخته می‌شود و یک سوم در‌آمدهای ارزی این کشور از فروش نفت به دست می‌آید.

همزمان با اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپایی علیه سوریه، در نا‌آرامی‌های روز جمعه این کشور دست‌کم ۱۱ نفر کشته ‌شدند.