گروه بین‌الملل- پس از آن که موسسه رتبه‌بندی مودی رتبه اعتبارات ژاپن را کاهش داد و ارقام ضعیف فروش مسکن در آمریکا جو مثبت به وجود آمده از افزایش وال‌استریت را از میان برد، دیروز، چهارشنبه، بورس‌های جهان متزلزل

شدند. در آغاز معاملات اروپا بورس‌های این قاره رشد کردند. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان اندکی رشد کرد و به ۹۵/۵۱۳۱ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۷/۵۵۴۴ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه با ۳/۰ درصد افزایش به ۶۲/۳۰۹۷ واحد رسید.

اما وال‌استریت خود را برای کاهش آماده کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹/۰ درصد افت کرد و به ۱۱۰۳۶ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، یک درصد تنزل کرد و به ۲۰/۱۱۴۷ واحد رسید.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۱/۱ درصد سقوط کرد و به ۶۱/۸۶۳۹ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۲/۱ درصد کاهش یافت و به ۷۸/۱۷۵۴ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱/۲ درصد سقوط کرد و به ۷۹/۱۹۴۶۶ واحد رسید.

شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا پس از آن که اغلب ساعات روز را در محدوده مثبت گذراند در نهایت ۱/۰ درصد افت کرد و به ۶۰/۴۱۶۷ واحد رسید. بورس‌های سنگاپور، تایوان و اندونزی نیز دچار کاهش شدند.

بورس سرزمین اصلی چین وضع متفاوتی داشت به طوری که شاخص شانگهای کامپوزیت ۵/۰ درصد تنزل کرد و به ۰۹/۲۵۴۱ واحد رسید. اما شاخص شنزن کامپوزیت ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۷۴/۱۱۴۴ واحد رسید.

بورس‌های آسیا پس از آن دچار کاهش شدند که موسسه رتبه‌بندی مودی رتبه اعتبارات ژاپن را از Aa۲ به Aa۳ کاهش داد.

این موسسه علت این کاهش رتبه را چشم‌انداز ضعیف رشد اقتصادی این سومین اقتصاد بزرگ جهان، بدهی‌های کلان دولت و عدم اطمینان از ثبات سیاسی عنوان کرد. این در حالی است که برخی از تحلیل‌گران معتقدند آمار منفی فروش مسکن جدید در آمریکا نیز موجب نگرانی سرمایه‌گذاران آسیایی شده است.

داریوش کوالزیک از مرکز کردیت آگریکول در هنگ‌کنگ در این باره می‌گوید:« احتمالا سرمایه‌گذاران آسیایی به این نتیجه رسیده‌اند زمانی که چشم‌انداز اقتصادی آمریکا چندان خوب نیست، چشم‌انداز اقتصادی آسیا نیز خوب نخواهد بود.»

این در حالی است که روز سه‌شنبه در وال‌استریت، به دلیل گزارش بهتر از حد انتظار فعالیت تولیدی در چین و امید به این که بن‌برنانکه، رییس فدرال رزرو آمریکا، برای کمک به اقتصاد اقدامات جدیدی را در پیش خواهد گرفت، خریداران به بازارسهام بازگشتند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳ درصد رشد کرد و به ۷۶/۱۱۱۷۶ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۴/۳ درصد افزایش یافت و به ۳۵/۱۱۶۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۳/۴ درصد جهش کرد و به ۰۶/۲۴۴۶ واحد رسید.