نا‌آرامی‌های بریتانیا، ریشه‌های اجتماعی داشت

جورج آزبورن وزیر خزانه‌داری بریتانیا، عکس: AFP

افسران بلند‌پایه انگلیسی به شدت از استخدام یک پلیس آمریکایی به عنوان مشاور دیوید کامرون انتقاد کردند احسان ابطحی

جورج آزبورن، وزیر خزانه‌داری بریتانیا در واکنش به موج شورش‌هایی که سرتاسر این کشور را در نوردیده ‌است، گفت که بخش‌هایی از جامعه فراموش و طرد شده‌اند و این وظیفه سایر بخش‌های جامعه و همچنین حکومت است تا بار دیگر با این گروه‌ها مشارکت کند، گروه‌هایی که احساس می‌کنند منزوی شده‌اند. آزبورن اضافه کرد که باید این اطمینان به دست آید که این بخش مغفول جامعه تفاوت میان خوب و بد را تشخیص می‌دهند.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، آزبورن در گفت‌و‌گو با برنامه «‌امروز» رادیو ۴ بی.‌بی.‌سی گفت: «‌مشکلات دیرینه و عمیقی وجود دارد که ما باید آنها را مهار کنیم.»

سخنان وزیر خزانه‌داری بریتانیا در شرایطی مطرح می‌شود که دولت بریتانیا پیش از این به دلیل اعمال برنامه کاهش بودجه پلیس آن هم در شرایطی که ملت با ترس و وحشت اوضاع را دنبال می‌کرد و پلیس در مواجهه با صدها نفر از جوانانی که مغازه‌ها را غارت می‌کردند و منازل را به آتش می‌کشیدند، درمانده ‌بود، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته ‌بود.

با این حال آزبورن که مجری اصلی طرح ریاضت اقتصادی شدید در بریتانیا بود، تاکید کرد که راه‌حل مشکلات کنونی تنها تزریق پول نیست.

وزیر خزانه‌داری بریتانیا اضافه کرد که دولت همچنان به طرح خود مبنی بر کاهش ۲ میلیارد پوندی بودجه پلیس که منجر به از دست رفتن ۳۰ هزار شغل می‌شود، پایبند خواهد ماند.

او در همین‌باره گفت: «‌ما همانند ترزا می، وزیر کشور و دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا به برنامه اصلاحات در بخش پلیس پایبند هستیم و این موضوع را همین هفته به طور شفاف توضیح دادم.»

آزبورن اضافه کرد که مساله، مساله تعداد نیروهای پلیس نیست، اما افزایش حضور پلیس در جامعه حضور این نیرو را ملموس کرده‌ است. بدین ترتیب، دومین فرد بلند‌پایه کابینه دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، به وجود عوامل ریشه‌ای اجتماعی در ورای شورش‌های اخیر اعتراف کرده ‌است.

سخنان آزبورن در راستای دیدگاه‌های بیل براتون قرار دارد که به‌تازگی مشاور دیوید کامرون در امور مبارزه با فرهنگ خلاف‌کاری و قانون شکنی شده‌است.

بیل براتون، رییس پلیس سابق نیویورک، معروف به «ابر پلیس» که مشاور نخست وزیر بریتانیا در امور قانون شکنی و جنایت شده‌است، گفته‌است که «دستگیری همه راه حل نیست».

قرار است براتون ماه آینده با دیوید کامرون دیدار کند تا درباره شورش‌های اخیر در چندین شهر بریتانیا به تبادل نظر بپردازند.

این در حالی است که تاکنون ۲۲۵۰ نفر در ارتباط با این شورش‌ها دستگیر و چند صد نفر هم در دادگاه‌هایی که به طور شبانه روزی مشغول کارند، به مجازات‌های نقدی یا زندان محکوم شده‌اند. شمار کسانی که در دادگاه‌ها محکوم شده‌اند از مرز هزار نفر گذشت که از این تعداد ۷۰۴ نفر در لندن دستگیر شده بودند. قرار است نیروهای پلیس اضافی که برای برقراری نظم به کار گرفته شدند همچنان در حالت آماده‌باش باشند.

بیل براتون زمانی به شهرت رسید که با در پیش گرفتن ابتکار عمل‌های متهورانه موفق شد نرخ جرم و جنایت را به مدت دو دهه کاهش دهد؛ به ویژه پس از شورش‌هایی که در سال ۱۹۹۲ لس‌آنجلس را فرا گرفت. براتون در مصاحبه با شبکه آمریکایی ای. بی. سی گفت که «با دستگیر کردن آدم‌ها نمی‌توان از این بحران گذشت».

با این همه، رییس پلیس بریتانیا نسبت به کار‌گیری براتون به عنوان مشاور دولت در زمینه مبارزه با خشونت‌های اجتماعی ابراز بدبینی کرد.

سر‌هاگ ارد، رییس انجمن افسران پلیس بریتانیا در همین‌باره گفت: «‌من چندان مطمئن نیستم که می‌خواهم درباره گنگ‌هایی بدانم که تنها یک منطقه از آمریکا ۴۰۰ نوع آن را در خود جا داده‌است.»

این در شرایطی است که طی دیروز و پریروز و همزمان با افزایش حضور پلیس در خیابان‌ها گزارشی از وقوع نا‌آرامی‌های جدید گزارش نشده‌است.

سر‌هاگ که دیروز با روزنامه ایندیپندنت گفت‌و‌گو می‌کرد در این‌باره گفت: «‌به نظر من اگر شما ۴۰۰ باند تبهکار را دستگیر کردید، خیلی تاثیر‌گذار نبوده‌اید.»

او اضافه کرد: «‌اگر شما به سبک حضور پلیس در ایالات‌متحده و همچنین سطح خشونت در آنجا توجه کنید، خواهید دید که تفاوت‌های بنیادینی با اینجا وجود دارد.»

رییس انجمن افسران پلیس بریتانیا اضافه کرد: «آنچه که من به وزارت کشور توصیه می‌کنم این است که جهت‌گیری معقولانه‌تری اتخاذ کند، شاید باید نگاه وسیع‌تری به سبک‌های مختلف اداره کشور از سوی پلیس و همچنین سبک‌های اروپایی که به نظر من مفید‌تر است توجه کنید. آنها مانند ما محدود به پیمان‌های اروپایی هستند.»

سر‌هاگ ادامه داد: «‌من احساس می‌کنم که اگر ما این اقدام را انجام دهیم، آن وقت مدل بریتانیایی بهترین مدل خواهد بود.»

از سوی دیگر تیم گادوین، معاون کمیسیونر پلیس شهری، پارلمان بریتانیا را متهم به راهنمایی‌های «ناسازگار» برای مهار بی‌نظمی‌های عمومی‌کرد.

گادوین اضافه کرد: «‌ما گاهی به دلیل حضور نیروهای بیش از اندازه، مورد سرزنش قرار می‌گیریم و گاهی هم ما را متهم می‌کنند که به اندازه کافی قدرتمندانه عمل نکرده‌ایم.»

این در شرایطی است که در آغاز شورش‌های خیابانی در بریتانیا، دیوید کامرون، نخست‌وزیر این کشور موضعی بسیار محتاطانه اتخاذ کرد و شمار نیروهایی را که به پلیس برای حضور در خیابان‌ها پیشنهاد داد، کافی نبود.

با این حال افسران بلند‌پایه این ادعا را رد می‌کنند و با دولت بر سر این موضوع درگیر هستند که پلیس و یا وزرا پیشنهاد افزایش حضور افسران را در خیابان دادند، اتفاقی که روز سه‌شنبه هفته گذشته رخ داد و به خشونت‌های گسترده در لندن، پایتخت بریتانیا پایان داد.

گادوین همچنین هشدار داد که برنامه کاهش هزینه‌های پلیس می‌تواند نحوه مواجهه این نیرو با ناآرامی‌های مشابه در آینده را دشوار‌تر کند.

او اضافه کرد که حدود ۳ هزار نفر یا بیشتر به دلیل شورش‌های اخیر لندن و دیگر شهرهای بزرگ بریتانیا مورد محاکمه قرار خواهند گرفت.

رییس انجمن افسران پلیس بریتانیا تاکید کرد که هنوز اقدامات زیادی باقیمانده‌است که باید انجام شود، تصاویر و فیلم‌های دوربین‌های مدار بسته بسیار زیادی وجود دارد و شمار زیادی از مردم در شورش‌های اخیر مشارکت داشته‌اند. در واکنش به حضور براتون به عنوان مشاور دیوید کامرون، دیگر افسران بلند‌پایه پلیس بریتانیا هم نسبت به این اقدام انتقادات زیادی انجام دادند و نظر سر‌هاگ را

تایید کردند.

یان‌هانسون از فدراسیون پلیس منچستر بزرگ هم به کار‌گیری براتون را «سیلی به صورت» توصیف کردند و گفت که بریتانیا نیاز به فردی از۵۰۰۰ مایل آنطرف‌تر ندارد.

هانسون که با شبکه تلویزیونی ITV گفت‌وگو می‌کرد ادامه داد: «‌این کار باعث خشم، نا‌امیدی و ایجاد سطح بالایی از بی‌اعتمادی شد.»

جان تالی، رییس فدراسیون پلیس شهری هم ضمن انتقاد از اقدام نخست‌وزیر بریتانیا در به‌کار گیری براتون گفت که فکر نمی‌کند مشاوره آمریکایی بتواند مفید باشد.