گروه بین‌الملل- مقام‌های دفاعی کره‌جنوبی اعلام کردند که نیروهای دریایی این کشور چهارشنبه - دیروز - با گشودن آتش، به شلیک توپخانه‌ای کره‌شمالی به آب‌های نزدیک مرز دریایی این کشور واکنش نشان دادند. به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «کیم مین سئوک» سخنگوی وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد که کره‌شمالی سه حمله‌ توپخانه‌ای به مرز آبی دو کره در دریای زرد انجام داد که این اقدام باعث شد نیروهای کره‌‌جنوبی نیز با سه آتش توپخانه‌ای واکنش نشان دهند.

کیم افزود: «شواهد حاکی است که این پرتاب‌های توپخانه‌ای در جنوب مرز آبی مشخص شده بین دو کره فرود آمده‌اند.»

این مرز آبی اواخر جنگ کره در دهه ۵۰ میلادی تعیین شد و همچنان یکی از مناطقی است که شاهد مناقشات سئول و پیونگ‌یانگ است. مقام‌های کره‌شمالی تاکید می‌کنند که این مرز آبی باید به میزان بیشتری به سمت جنوب منتقل شود ولی سئول معتقد است که چنین اقدامی ماهیگیری در نزدیکی پنج جزیره کره‌جنوبی را به مخاطره انداخته و دسترسی به بندر «اینچئون» را دشوار می‌کند.

بنا بر این ‌گزارش، آتش‌های توپخانه‌ای هر دو طرف در آب فرود آمد و گزارشی از صدمه جانی منتشر نشده است.

نیروهای کره‌جنوبی بعد از حمله توپخانه‌ای کره‌شمالی به جزیره «یئون‌پیوئنگ» در ماه نوامبر سال گذشته میلادی در حال آماده‌باش هستند. تبادل آتش توپخانه‌ای دیروز نیز در نزدیکی همین جزیره روی داد. یکی دیگر از مقام‌های دفاعی کره‌جنوبی که خواست نامش فاش نشود نیز گفت که نیروهای دریایی این کشور در جزیره یئون‌پیئونگ زمانی اقدام به گشودن آتش کردند که کره‌شمالی از یکی از جزایر خود در منتهی‌الیه جنوبی این کشور دست به حمله توپخانه‌ای زد.

حمله توپخانه‌ای ماه نوامبر کره‌شمالی به همسایه جنوبی خود، تنش‌ها بین دو طرف را تشدید کرده است. در جریان این حمله چهار شهروند کره‌‌جنوبی جان خود را از دست دادند.

تلاش برای ترور وزیر دفاع همسایه جنوبی

در خبری دیگر منابع خبری چهارشنبه -دیروز- گزارش دادند که کره‌شمالی مامورانی مخفی را برای ترور «کیم کوان جین» وزیر دفاع کره‌جنوبی که پیش از این اعلام کرده بود که رویکردهای تلافی‌جویانه‌ای را در برابر حملات پیونگ‌یانگ اتخاذ می‌کند به سئول اعزام کرده‌اند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد که نمی‌تواند برخی گزارش‌ها مبنی بر تلاش ماموران مخفی پیونگ‌یانگ برای ترور وزیر دفاع این کشور را تائید کند ولی تاکید کرد که محافظت امنیتی برای وزیر دفاع تشدید نشده است. بنا بر این گزارش، کره‌شمالی پیش از این نیز مامورانی مخفی را برای ترور شهروندان این کشور که به کره‌جنوبی فرار کرده بودند، اعزام کرده بود ولی در سال‌های اخیر گزارشی مبنی بر اینکه مقام‌های ارشد سئول هدف قرار گرفته شده باشند، منتشر نشده است. روزنامه «جونگ آنگ ایلبو» نوشت که ماموران اطلاعاتی آمریکا و کره‌جنوبی در حال تلاش برای پیگیری مساله اعزام ماموران کره‌شمالی برای ترور وزیر دفاع کره‌جنوبی هستند. این روزنامه به نقل از مقام‌های رسمی ناشناس سئول نوشت: «هنوز مشخص نیست که آیا کره‌شمالی ماموران خود را اعزام کرده است یا نیروهای خارجی را از کشور سومی برای انجام این ماموریت استخدام کرده است. گزینه دیگر موجود این است که پیونگ‌یانگ از ماموران خود که در حال حاضر در کره‌جنوبی فعالیت می‌کنند برای این هدف استفاده کرده باشد.»

خبرگزاری «یونهاپ» کره‌جنوبی نیز اعلام کرد که شواهد حاکی از تلاش پیونگ‌یانگ برای ترور وزیر دفاع این کشور است. وزیر دفاع کره‌جنوبی پیش از این خواستار واکنشی قاطعانه به حملات توپخانه‌ای کره‌شمالی که در جریان آن چهار تن جان خود را از دست دادند، شده بود. رسانه‌های کره‌شمالی از وی به عنوان «خائن» و «جنگ‌افروز» نام برده‌اند.