درگیری صدها معترض انگلیسی با پلیس

یک مغازه در تاتنهام به آتش کشیده شده - عکس: Getty Images

گروه بین‌الملل- مرگ یک جوان توسط پلیس انگلیس، مردم خشمگین شمال لندن را به خیابان‌ها کشاند و آنها با به آتش کشیدن اتوبوس‌ها، خودروهای پلیس و ساختمان‌ها اعتراض خود را علیه اقدام پلیس نشان دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مردم خشمگین محله تاتنهام در شمال لندن شنبه شب با افسران مقابل ایستگاه پلیس این شهر درگیر شدند و دو خودرو گشت پلیس، چند ساختمان و اتوبوس دو طبقه را به آتش کشیدند. معترضان در این تظاهرات خواستار اجرای عدالت درخصوص مرگ یک پسر ۲۹ ساله شدند که به نظر می‌رسد در یک درگیری مسلحانه با پلیس جان خود را از دست داده است. یکی از ساکنان این منطقه گفت: اوضاع منطقه واقعا بد است. خودروهای پلیس به آتش کشیده شده است و من احساس امنیت نمی‌کنم. مقامات پلیس نیروهای پشتیبانی به محل درگیری اعزام کردند و صدای آژیر در سراسر شهر شنیده می‌شود.

شیشه‌های مغازه‌ها در محله تاتنهام شکسته شد و افراد سودجو فروشگاه‌ها را غارت کردند و با چرخ دستی‌های مملو از اجناس دزدیده شده از فروشگاه‌ها فرار کردند. افسران پلیس با تجهیزات ضدشورش و سوار بر اسب با تظاهرات‌کنندگان برخورد کردند.

یکی از ساکنان محله تاتنهام تعداد تظاهرات‌کنندگان را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن اعلام کرد. اما به گفته پلیس حدود ۳۰۰ تن تجمع کرده بودند. محله تاتنهام از نقاط توریستی مرکز لندن فاصله زیادی دارد و یکی از محروم‌ترین مناطق کل کشور انگلیس است. نزدیک به نیمی از همه کودکان ساکن این منطقه در فقر زندگی می‌کنند.

محله تاتنهام در سال ۱۹۸۵ پس از آنکه یکی از زنان ساکن این محله در حمله پلیس به خانه‌اش در اثر حمله قلبی جان باخت، صحنه درگیری‌های خونین بود. درگیری‌های محله تاتنهام یکی از خشونت‌بارترین درگیری‌های کل تاریخ انگلیس بود که در آنها یک افسر پلیس در حالی که سعی داشت از آتش نشانان محافظت کند با چاقو کشته شد و ۶۰ افسر دیگر نیز زخمی و در بیمارستان بستری شدند.