آمریکا در اقتصاد جهان اختلال ایجاد می‌کند

پوتین در جمع هوادارانش/ عکس: Getty Images

گروه بین‌الملل- نخست‌وزیر روسیه که در جمع غیررسمی هواداران جوانش صحبت می‌کرد، گفت که موفق نشدن آمریکا در پرداخت بدهی‌های این کشور باعث ایجاد مشکلاتی برای اقتصاد جهانی خواهد شد. «ولادیمیر پوتین» نخست‌وزیر روسیه گفت که آمریکا با مشکلات ناشی از بدهی‌های خود درگیر است و بخشی از این مشکلات را به اقتصاد جهانی منتقل می‌کند و به این ترتیب در اقتصاد جهانی و انحصار دلار ایجاد اختلال می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از شین‌هوا، نخست‌وزیر روسیه که در جمع غیررسمی هوادارانش جوانش صحبت می‌کرد، گفت که موفق نشدن آمریکا در پرداخت بدهی‌های این کشور باعث ایجاد مشکلاتی برای اقتصاد جهانی خواهد شد.

پوتین همچنین گفت: «اقتصاد مدرن، جهانی شده است و همه کشورها به یکدیگر وابسته هستند. اقتصاد آمریکا نیز یکی از موتورهای اقتصاد جهانی است و در صورتی که نقصی در سیستم ایجاد شود، اتفاق خوبی رخ نخواهد داد.»

وی ادامه داد که مقام‌های آمریکایی با اتخاذ رویکردی که به میزان کافی منطقی بود در شرایطی که شکست در پرداخت بدهی‌های این کشور می‌توانست بر اقتصاد جهانی تاثیر بگذارد، تصمیمی متوازن اتخاذ کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر روسیه همچنین گفت که از اتحاد کشورش با بلاروس و همچنین اوستیای جنوبی حمایت می‌کند.

وی با بیان این که این اتحاد «محتمل و بسیار مطلوب» است، گفت که این روند بستگی کامل به اراده مردم بلاروس دارد.

این سخنان پوتین در شرایطی بیان می شود که بلاروس با مشکلات شدید اقتصادی رو‌به‌رو و به دنبال دریافت وام از بانک‌های روسیه است.

بنا بر این گزارش، اقتصاددانان «الکساندر لوکاشنکو» رییس‌جمهوری بلاروس را به تلاش نکردن برای ایجاد اصلاحات در سیستم قدیمی اقتصادی این کشور متهم می‌کنند.

با این وجود ولادیمیر پوتین گفت که به‌رغم برخی مشکلات اقتصادی یا چالش‌هایی در حوزه انرژی باید از لوکاشنکو که به طور پیوسته در مسیر اتحاد گام برمی‌دارد، تقدیر کرد.

پوتین درباره تحولات اخیر لیبی نیز گفت که برای حل‌وفصل نظامی بحران این کشور هیچ آینده‌ای متصور نیست.

نخست‌وزیر روسیه همچنین گفت: «مایلیم کشورهایی که مقادیر زیادی تسلیحات را روی هم انباشته‌اند از آنها به عنوان عامل بازدارنده استفاده کنند نه بی‌هدف و کورکورانه، زیرا استفاده از زور و نیروی نظامی هرگز به یک حل و فصل پایدار منجر نمی‌شود و به یک راهکار سیاسی نیاز است.»

وی ادامه داد که نمی‌داند بیانیه ناتو مبنی بر اینکه این ائتلاف آماده رفتن تا پایان جنگ در لیبی است را چطور تفسیر کند. در حقیقت آنها گفتند که تا زمان پیروزی خواهند جنگید، اما این امر کاملا مشخص نیست، زیرا مجوز سازمان ملل به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد که تا زمان پیروزی علیه فرد دیگری بجنگد.

نخست‌وزیر روسیه تاکید کرد که بلکه این مجوز تنها اجازه می‌دهد که از غیرنظامیان در برابر حملات هوایی محافظت شود.

پوتین گفت: «مشخص نیست که آنها قصد دارند برابر چه کسی تا زمان پیروزی بجنگند. مشکل دیگر این است که اوضاع در عراق هنوز حل نشده و در افغانستان جایی که به یک جشن عروسی حمله هوایی صورت می‌گیرد و بیش از ۱۰۰ نفر کشته می‌شوند، وضعیت بدتر است.»

پوتین افزود: «فکر می‌کنم جنگ در لیبی تا زمان پیروزی موضوعی است که هنوز قابل درک نیست. اگر بخواهیم بر اساس آنچه که در کشورهای دیگر انجام می‌شود قضاوت کنیم، پایان ماجرا غم انگیز خواهد بود و مشخص نیست که به کجا ختم خواهد شد.»