این وزیر سابق بریتانیایی جنگ در اوکراین را به‌عنوان «تهاجم دوم روسیه» توصیف می‌کند؛ به گفته او «تهاجم اول» در درگیری کریمه در سال۲۰۱۴ رخ داد.اوون، وزیر خارجه سابق بریتانیا در اواخر دهه۱۹۷۰، ۲۶سال نماینده مجلس تحت رهبری حزب کارگر، عضو سابق مجلس اعیان و مذاکره‌کننده صلح اتحادیه اروپا در یوگسلاوی سابق بود و اکنون ۸۶ساله است. او در پاسخ به این پرسش که «پس از حمله روسیه به اوکراین در سال۲۰۲۲، شما نامه‌ای را امضا کردید که در آن خواستار یک معاهده جدید ناتو با روسیه شدید که «هیچ خصومت نهادی ایجاد نمی‌کند.» با گذشت تقریبا ۱۰۰۰روز از جنگ، آیا اکنون پای نامه می‌ایستید؟»، ضمن «تاسف» از این سخن گفت: «من فکر نمی‌کنم تا زمانی که موضوع جنگ اوکراین به پایان برسد، بتوان به یک نوع گفت‌وگوی سازنده که در سال‌های یلتسین داشتیم، بازگشت.

چنین چیزی ممکن است در افق باشد اما در شرایط فعلی واقعیت ندارد. من فکر می‌کنم این مساله بستگی زیادی به این دارد که چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالات متحده پیروز می‌شود. اگر ترامپ بازگردد، تردیدی وجود ندارد که برای حل و فصل جنگ اوکراین و بهبود روابط دو کشور و روابط شخصی با پوتین تلاش خواهد کرد.این مقام انگلیسی همچنین در پاسخ به این پرسش الجزیره که «در چه مقطعی برای شما روشن بود که روابط بریتانیا و روسیه به پایین‌ترین سطح از زمان جنگ سرد رسیده است؟» گفت: «فکر می‌کنم این دومین حمله به اوکراین بود. پس از اولین تهاجم [در سال۲۰۱۴]، منطقی بود که امیدوار باشیم روسیه ببیند که این قابل قبول نیست. شاید ما به اندازه کافی پیام محکمی ارسال نکردیم.

مذاکرات عمدتا بین صدراعظم وقت آلمان [آنگلا] مرکل و فرانسوی‌ها انجام شد. انگلیسی‌ها اساسا درگیر آن گفت‌وگو نبودند.» وقتی از وزیر خارجه سابق انگلیس پرسیده می‌شود که «چه زمانی روابط قوی و سودمند برای هر دو کشور روسیه و انگلیس بوده است؟» او اشاره می‌کند که «در دوره یلتسین اوضاع بسیار مثبت بود. اوضاع به طرز چشمگیری دگرگون شده است. این یلتسین بود که به این نتیجه رسید که بهتر است روسیه کوچک‌تری داشته باشیم و سعی کنیم آن را از نظر اقتصادی قوی‌تر و لیبرال‌تر کنیم. او اوکراین و بلاروس را تشویق کرد تا از هم جدا شوند.» وی افزود: «هیچ یک از ما واقعا فکر نمی‌کردیم که روسیه به این سرعت از دوران یلتسین عقب‌تر برود.»