گروه بین‌الملل- با توجه به نزدیک بودن ضرب‌الاجل سه‌شنبه دوم اوت برای افزایش سقف بدهی‌های دولت آمریکا، احتمالا‌ این هفته بازار سهام این کشور با فشار برای فروش سهام روبه‌رو خواهد شد. نگرانی در مورد سقف بدهی‌ها در هفته گذشته موجب شد شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ پنج روز متوالی با کاهش روبرو شود و در نتیجه بدترین هفته و ماه برای این شاخص از ماه اوت تاکنون رقم بخورد. طی هفته گذشته شاخص بی‌ثباتی سی‌بی‌او‌ایی، شاخص نگرانی وال‌استریت، بیش از ۴۰ درصد جهش کرد که بیشترین افزایش از اوایل ماه مه تاکنون بود.

با نزدیک شدن به آخرین مهلت افزایش سقف بدهی‌های دولت، باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات متحده، روز جمعه از جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها خواست دست از نزاع بردارند و راهی برای خروج از این آشفتگی پیدا کنند.

ریک بنسیگنور، کارشناس ارشد بازار از مرکز دالمن رز در نیویورک می‌گوید:« در حال حاضر، موضوع بدهی‌ها هم در اروپا و هم در آمریکا، کل بازارسهام را تحت تاثیر قرار داده است.»

نزدیک شدن به ضرب‌الاجل افزایش سقف بدهی‌های آمریکا سرمایه‌گذاران را عصبی کرده است. بی‌ثباتی که درحال حاضر به بالاترین سطح از زمین‌لرزه ژاپن تاکنون رسیده است، همچنان افزایش خواهد یافت. این درحالی است که کاهش‌های اخیر، شاخص‌ها را از نظر تکنیکی در وضعیت احتیاط قرار داده است. زیرا شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ به میانگین متحرک ۲۰۰ روزه خود نزدیک‌تر شده است. اگر این شاخص به کمتر از این سطح برسد باید منتظر فروش بیشتر سهام باشیم. شاخص استاندارد اند دپورز ۵۰۰ که در ابتدای روز جمعه به کمتر از این سطح رسیده بود موفق شد در پایان معاملات به بالای آن افزایش یابد.

حتی در صورتی که توافق درمورد افزایش سقف بدهی‌های آمریکا حاصل شود، اگر این افزایش به میزانی نباشد که آژانس‌های رتبه‌بندی را راضی کند، این احتمال وجود دارد که رتبه اعتبارات A A A این کشور کاهش یابد.

کن پولکاری، مدیرعامل مرکز آی‌سی‌ای‌پی در نیویورک می‌گوید: «مطمئنا‌ آژانس رتبه‌بندی استاندارد اند پورز رتبه اعتبارات آمریکا را کاهش خواهد داد. ما هنوز منتظریم ببینیم توافق نهایی به چه صورت خواهد بود و احتمالا آن گونه که همه انتظار دارند نخواهد بود، بنابراین شاهد ناامیدی در بازارها خواهیم بود.» اما گزارش‌های درآمدی شرکت‌ها می‌تواند مایه تسلی خاطر سرمایه‌گذاران شود. براساس آمار تامسون رویترز تا جمعه ۲۹ جولای، از ۳۲۷ شرکت استاندارد اند پورز ۵۰۰ که گزارش‌های درآمدی خود را منتشر کرده‌اند، گزارش درآمدی ۷۳ درصد از آنها بهتر از پیش‌بینی سرمایه‌گذاران بود. این هفته گزارش درآمدی شرکت‌های کرفت فودز، کلوروکس، فیزر و پرودنشال فایننشال منتشر می‌شود.