حدود ۲۵۰نفر در تلاش برای به‌دست گرفتن قدرت کشته شدند. گولن از سال۱۹۹۹ در تبعید خودخواسته در ایالات متحده زندگی می‌کرد. گولن که در بین حامیانش به «هوجا افندی» یا «استاد محترم» معروف است، در سال۱۹۴۱ در روستایی در استان ارزروم در شرق ترکیه به دنیا آمد. او فرزند یک امام جماعت بود و از کودکی به فراگیری قرآن پرداخت. در سال۱۹۵۹، گولن به‌عنوان عالم در مسجدی در شهر ادرنه در شمال غربی منصوب شد و در دهه۱۹۶۰ در استان ازمیر به عنوان یک «عالم معروف» مطرح شد و در آنجا خوابگاه‌های دانشجویی را راه‌اندازی کرد و برای تبلیغ به قهوه‌خانه‌ها می‌رفت. این خانه‌های دانشجویی سرآغاز شبکه‌ای بود که در دهه‌های بعد از طریق آموزش، تجارت، رسانه‌ها و موسسات دولتی گسترش یافت و به حامیان او نفوذ گسترده‌ای داد. این نفوذ همچنین از طریق شبکه‌ای از مدارس فراتر از مرزهای ترکیه به جمهوری‌های ترک آسیای مرکزی، بالکان، آفریقا و غرب گسترش یافت.

گولن از متحدان نزدیک اردوغان و حزب عدالت و توسعه او بود؛ اما تنش‌های فزاینده در روابط آنها در دسامبر۲۰۱۳ اوج گرفت؛ زمانی که تحقیقات مربوط به فساد که وزرا و مقامات نزدیک به اردوغان را هدف قرار می‌داد، فاش شد. به‌طور گسترده‌ای گمان می‌رود که دادستان‌ها و پلیس‌های تحت تاثیر جنبش هیزمت پشت این تحقیقات بودند. با این حال حکم بازداشت گولن در سال۲۰۱۴ صادر شد. جنبش او دو سال بعد، پس از تلاش برای کودتا، به‌عنوان گروه تروریستی شناخته شد. گولن متهم به سازماندهی کودتا بود. از آن زمان، جنبش گولن به‌طور سیستماتیک در ترکیه برچیده شده و نفوذ آن در سطح بین‌المللی کاهش یافته است. اردوغان شبکه گولن را خائن و «مثل سرطان» توصیف کرد و متعهد شد که هرجا که هستند، آنها را ریشه‌کن خواهد کرد.

صدها مدرسه، شرکت، رسانه و انجمن مرتبط با او تعطیل و دارایی‌هایشان توقیف شد. گولن همچنین در داخل ترکیه به شخصیت منزوی تبدیل شد؛ از یک طرف او توسط حامیان اردوغان مورد تحقیر قرار گرفت و از طرف دیگر سکولارها او را به‌دلیل ایجاد شبکه‌های مذهبی، متهم به تضعیف پایه‌های سکولاریسم در ترکیه کردند.گولن کودتای۲۰۱۶ را به‌شدت محکوم کرد. او گفته بود: «به‌عنوان کسی که طی پنج دهه گذشته تحت چندین کودتای نظامی آسیب دیده است، متهم شدن به ارتباط با چنین تلاشی به‌شدت توهین‌آمیز است.» متعاقب سرکوبی که دولت اعلام کرد پیروان گولن را هدف قرار داده است، حداقل ۷۷هزار نفر دستگیر شدند و بیش از ۱۵۰هزار کارمند دولتی از جمله معلمان، قضات و سربازان، تحت شرایط اضطراری از کار تعلیق شدند.

شرکت‌ها و رسانه‌هایی که گفته می‌شود با گولن مرتبط هستند، توسط دولت توقیف یا تعطیل شدند. دولت ترکیه گفت که اقدامات این کشور با توجه به‌شدت تهدیدی که کودتا برای این کشور ایجاد می‌کند، توجیه‌شده است.گولن برای معالجه پزشکی به ایالات متحده سفر کرد؛ اما در آنجا ماند؛ زیرا با تحقیقات کیفری در ترکیه مواجه شد. آنکارا از مدت‌ها قبل به دنبال استرداد او از آمریکا بود.گولن در سال۲۰۱۷ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز که در محوطه سرپوشیده خود در کوه‌های پوکونوی پنسیلوانیا صحبت می‌کرد، گفت که برنامه‌ای برای فرار از آمریکا برای جلوگیری از استرداد ندارد.