ضعف اسرائیل در برابر رقص پهپادها

حمله اخیر به یک پایگاه آموزشی در جنوب شهر حیفا نشان داد که چگونه حزب‌الله با وجود حملات ویرانگر اسرائیل به رهبری و زیرساخت‌هایش، توانایی آسیب رساندن به اسرائیل را حفظ کرده است. این حمله همچنین کاستی‌های نظامی اسرائیل را برجسته کرد و ارتش اسرائیل را بر آن داشت تا تحقیقاتی را آغاز کند و سخنگوی ارشد ارتش این رژیم روز یکشنبه اذعان کرد: «ما باید پدافند بهتری ارائه دهیم.» «ویکی کادوش» که پهپاد را مشاهده کرد، گفت: «بسیار ناامید است؛ زیرا ۱۰دقیقه قبل از حمله، ما برای هشدار دادن درباره آن تماس گرفته بودیم.» او در صحبت با یک ایستگاه رادیویی که توسط ارتش اسرائیل اداره می‌شود، گفت: «ما آن را دیدیم که در ارتفاع بسیار پایین، درست بالای خانه ما پرواز می‌کند. ما صدایش را شنیدیم و بلافاصله متوجه چیز عجیبی شدیم.»

توالی حملات هواپیماهای بدون سرنشین باعث ایجاد هشدار در اسرائیل شده است؛ درحالی‌که اسرائیل دارای یک سیستم پیشرو در جهان برای شناسایی و رهگیری موشک‌هایی است که می‌توانند سریع‌تر از ۱۰۰۰مایل در ساعت حرکت کنند، سیستم‌های راداری‌اش شناسایی هواپیماهای بدون سرنشین را که گاهی کندتر از ۱۰۰مایل در ساعت حرکت می‌کنند، دشوارتر می‌یابند. پهپادها اغلب حاوی فلز کمتر بوده و گرمای کمتری نسبت به موشک‌ها منتشر می‌کنند؛ به این معنی که همیشه هشدار را اعلام نمی‌کند. حتی زمانی که هواپیماهای بدون سرنشین دشمن مشاهده می‌شوند، گاهی اوقات با هواپیماهای اسرائیلی، از جمله هواپیماهای خصوصی کوچک اشتباه گرفته می‌شوند؛ زیرا آنها در ارتفاع و سرعت کم پرواز می‌کنند.

«اوفر هارووی»، رئیس سابق بخش هواپیماهای بدون سرنشین در نیروی هوایی اسرائیل گفت: «همه سیستم‌هایی که ما در جهان غرب داریم - نه فقط در اسرائیل - برای محافظت از حریم هوایی در برابر هواپیماهای جنگنده و موشک‌های معمولی ساخته شده‌اند. شما باید بخشی از این سیستم‌ها را دوباره طراحی کنید تا بتوانند این نوع هدف را که دارای حرکت آهسته است، ببینند، شناسایی و ردیابی کنند.» «اون فنیگ»، رئیس R۲ Wireless، (شرکتی که سیستم‌های شناسایی پهپادها را طراحی می‌کند) می‌گوید: اگرچه سامانه ضد موشکی گنبد آهنین اسرائیل اکثریت قریب به اتفاق راکت‌های شلیک‌شده از غزه و لبنان را رهگیری می‌کند و آمریکا هم سیستم «تاد» را ارسال کرده است؛ اما کارشناسان گفتند، سیستم ضد پهپاد اسرائیل نیاز به بهبود دارد.

«ایسنا» نیز در گزارشی اعلام کرد که حزب‌الله لبنان تصاویری از حمله شامگاه یکشنبه به جمعی از نیروهای تیپ «گولانی» حین حضور در سالن غذاخوری یک پایگاه آموزشی در نزدیکی شهرک «بنیامینا» در جنوب شهر «حیفا» منتشر کرد. این ویدئو نشان می‌دهد که حزب‌الله با استفاده از نقشه تعاملی، پایگاه «رفغیم» را که مقر اصلی آموزشی تیپ گولانی است و ۶۶کیلومتر با مرز فاصله دارد، رصد می‌کند. این ویدئو همچنین شامل تصاویری از سربازانی است که با عجله به خیابان می‌روند و سعی می‌کردند خود را از حملات نجات دهند. همچنین شامل تصاویری از بالگردهای امدادی در محل مورد نظر و آثار خون در کف پایگاه است.

حزب‌الله لبنان همچنین تصاویری را از انبار پهپادهای آماده پرتاب خود منتشر کرد که حاکی از آمادگی بالای آن دارد. طبق گزارش شبکه المیادین، در این ویدئو که تحت عنوان «توانمندی‌های ما کاملا خوب است» منتشر شده است، گروهی از رزمندگان مقاومت به تصویر کشیده شده‌اند که درحال آماده‌سازی پهپادهای شناسایی و مسلح برای انجام حمله از آشیانه آنها هستند. تحقیقات ارتش اسرائیل درباره پهپاد مهاجم به پایگاه نیروهای گولانی نشان می‌دهد که این پهپاد از نوع «صیاد ۱۰۷» بوده است .این پهپاد می‌تواند حامل ۳ تا ۵کیلوگرم مواد منفجره باشد.