Untitled2 copy

نظامیان اسرائیل فاز جدیدی از نبرد در لبنان را کلید زده‌اند. آنها پس از هدف قرار دادن نیروهای یونیفل، این‌بار آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی را در جنوب لبنان هدف قرار داده‌اند. «الِستر مک رِدی» در گزارش 12اکتبر در الجزیره نوشت، ارتش اسرائیل مدعی است که این آمبولانس‌ها از سوی نیروهای حزب‌الله برای «جابه‌جایی رزمندگان آنها و تسلیحات» مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل هشدار داد که هر خودرویی که مظنون به حمل مبارزان حزب‌الله باشد یک هدف خواهد بود. این در حالی است که مقاومت لبنان هم موشک‌هایی را به سوی مناطق مرکزی در جلیله در شمال اسرائیل پرتاب کرد. این حملات موشکی موجب به صدا درآمدن آژیرهای خطر شد.

گزارش وزارت بهداشت لبنان حاکی از این است که شمار شهدای حملات رژیم اشغالگر به لبنان تاکنون به 2230نفر و شمار مجروحان نیز به ۱۰۳۸۰نفر افزایش یافته است. همزمان «محمد عفیف»، مسوول روابط رسانه‌ای حزب‌الله تاکید کرد که بخش سانسور نظامی رژیم صهیونیستی تلفات میدانی ارتش و خسارات وارده به این رژیم در داخل اراضی اشغالی را مخفی نگه می‌دارد. وی تصریح کرد که دشمن صهیونیستی امدادگران و آمبولانس‌ها را با همدستی آمریکا بمباران می‌کند و این یک جنایت ضدبشری است. این مسوول حزب‌الله همچنین حملات رژیم صهیونیستی به مقرهای سازمان ملل در جنوب لبنان را به‌شدت محکوم کرد. عفیف گفت: «هدف قرار دادن تل‌آویو و دیگر شهرهای اسرائیلی تنها نقطه شروع است.» وی افزود: «نبرد با رژیم صهیونیستی تنها در آغاز راه خود قرار دارد.»

اتاق عملیات حزب‌الله همچنین خطاب به شهرک‌نشینان صهیونیست‌ هشدار داد که ارتش رژیم صهیونیستی از بعضی خانه‌های واقع در شهرک‌های شمال و پایگاه‌های ارتش در شهرهای بزرگ مثل حیفا، طبریا، عکا و چند شهر دیگر برای تعرض به لبنان استفاده می‌کند؛ شهرک‌نشینان بهتر است برای زنده ماندن تا اطلاع ثانوی از این مناطق دور بمانند. این در حالی است که سرلشکر «یسرائیل زیو»، رئیس سابق شعبه عملیات ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد که این رژیم یک سال از جنگ سخت و پیچیده در چند جبهه را که با یک فاجعه آغاز شد، پشت سر گذاشت؛ اما با این حال، تا این لحظه نتوانسته هیچ‌یک از اهداف جنگ را محقق کند. وی افزود از نظر دیپلماتیک رژیم صهیونیستی هم‌اکنون در بدترین وضعیت خود از زمان تاسیس قرار دارد و به کل منزوی شده است.

گزارشگر الجزیره همچنین نوشت که اسرائیل به ساکنان 22شهر و روستا در جنوب لبنان دستور تخلیه فوری داد. «الِستر مک رِدی» افزود: ارتش اسرائیل هشدار داد یا تخلیه کنید یا خطر مرگ را به جان بخرید. ادعای ارتش این رژیم این است که در این مناطق «عناصر حزب‌الله، تاسیسات یا تسلیحات آنها» وجود دارد. ارتش اشغالگر در بیانیه خود افزود: «شما از ورود به جنوب منع شده‌اید و هر حرکتی به سوی جنوب یعنی خطر مواجه شدن با مرگ.»

«کریستینا گلدباوم»، «مایکل لونسون» و دیگران هم در گزارش 12اکتبر در نیویورک تایمز نوشتند، یک‌روز پس از حملات هوایی مرگبار در دو محله پرجمعیت پایتخت لبنان، امدادگران روز جمعه در میان انبوه آوار در مرکز بیروت به دنبال اجساد بودند. اسرائیل با حملات خود به دنبال القای این پیام است که هیچ جایی از لبنان از دسترس ارتش اسرائیل در امن و امان نیست. مقامات لبنانی می‌گویند که حملات هوایی اسرائیل دست‌کم 22 شهید و بیش از 100زخمی بر جای گذاشته است که مرگبارترین حمله در بیروت در بیش از یک‌سال جنگ بین اسرائیل و حزب‌الله است. گزارشگران نیویورک‌تایمز بر این باورند که منطقه مورد حمله هم محل زندگی مسلمانان سنی و هم شیعه بود و بسیاری از ساکنان آنجا می‌ترسند که این حملات باعث تشدید تنش‌های فرقه‌ای در بیروت شود. از زمان تشدید جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل در ماه گذشته، بیشتر حملات هوایی اسرائیل در نزدیکی بیروت، محله‌های عمدتا شیعه‌نشین (که تصور می‌شود پایگاه حزب‌الله است) انجام می‌گیرد.

«نازیک رشید»، 50 ساله که صاحب سالنی روبه‌روی یکی از ساختمان‌های آسیب دیده در محله «بسطا» در مرکز بیروت است، گفت که از حمله به منطقه عمدتا سنی‌نشین، نزدیک به چندین سفارتخانه غربی و پارلمان لبنان، شوکه شده است. او درحالی‌که آسیب واردشده به سالنش را بررسی می‌کرد، افزود: «قرار است اینجا یک پناهگاه امن باشد. چرا آنها ما را می‌زنند؟» این درگیری در حالی شدت گرفت که یهودیان اسرائیلی روز جمعه خود را برای برگزاری یکی از مقدس‌ترین روزهای سال، یوم کیپور، برای اولین‌بار پس از حملات 7اکتبر آماده می‌کردند. ارتش اسرائیل گفت حزب‌الله تا بعدازظهر جمعه (20 مهرماه) حدود 180پرتاب از لبنان به سمت اسرائیل داشته است. ارتش لبنان هم اعلام کرد که در حمله نظامیان اسرائیلی به پایگاه ارتش در «کفره» در جنوب لبنان، دو سرباز کشته و سه تن دیگر زخمی شدند. نیروهای صلح‌بان سازمان ملل هم از دیگر اهداف اسرائیل بودند.

گزارشگران نیویورک‌تایمز همچنین افزودند که جست‌وجو برای بازماندگان در بیروت در حالی انجام می‌گرفت که نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان از سازمان ملل درخواست کرد قطعنامه‌ای را اتخاذ کند که خواستار آتش‌بس «فوری» است؛ این آخرین تلاش دولت ضعیف وی برای پایان دادن به خشونت‌هایی است که هزاران شهید برجای گذاشته و حدود یک‌میلیون نفر را در لبنان آواره کرده است. میقاتی در یک سخنرانی تلویزیونی از حزب‌الله و اسرائیل خواست به مفاد توافق‌نامه سازمان ملل در سال 2006 [همان قطعنامه 1701] درباره غیرنظامی کردن مرز بین اسرائیل و لبنان بازگردند. وی افزود: «راه‌حل دیپلماتیک روی میز است.» مقامات آمریکایی می‌گویند که به اعتقادشان احیای این قطعنامه ممکن است تنها راه برون‌رفت از بحران فعلی باشد.

میقاتی روز جمعه گفت که لبنان می‌خواهد شاهد «استقرار ارتش در جنوب و تقویت حضور آن در امتداد مرز» باشد. وی افزود: «حزب‌الله در این مورد موافق است»، اگرچه مشخص نیست که آیا حزب‌الله آماده عقب‌نشینی از جنوب لبنان و پایان دادن به حملات موشکی و پهپادی خود به اسرائیل هست یا خیر؟ محمد عفیف، رئیس دفتر رسانه‌ای حزب‌الله روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران در حومه جنوبی بیروت گفت که این گروه برای تلاش‌های آتش‌بس آماده است و رویکردی «باز» دارد. وی گفت: «اولویت مطلق ما اکنون شکست دادن دشمن و وادار کردن آنها به توقف تجاوز است. با این حال، هر گونه تلاش سیاسی داخلی یا خارجی برای دستیابی به توقف درگیری، تا زمانی که با دیدگاه جامع ما از نبرد، شرایط و نتایج آن سازگار باشد، مورد حمایت ماست.»

به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، او هیچ اشاره‌ای به عقب نشینی نیروهای حزب‌الله از جنوب نکرد و افزود که توانایی‌های نظامی این گروه همچنان قوی است. عفیف افزود: «نبرد با دشمن صهیونیستی هنوز در مراحل اولیه است.» مقامات اسرائیلی هم هیچ نشانه‌ای از آمادگی خود برای موافقت با آتش‌بس در لبنان ارائه نکرده‌اند. ادعای آنها این است که تا زمانی که حزب‌الله تهدیدی برای شمال اسرائیل است و شلیک‌های این گروه ادامه دارد، آتش‌بس بیهوده است. در ویدئویی که روز جمعه در فضای مجازی منتشر شد، ژنرال هرزی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفت که نیروهای این رژیم «تا زمانی که اطمینان حاصل نکنیم که می‌توانیم با خیال راحت ساکنان را نه فقط در حال حاضر، بلکه با چشم‌انداز آینده، بازگردانیم، متوقف نخواهند شد.»

از غزه چه خبر؟

در حمله نیروهای اسرائیلی به اردوگاه آوارگان جبالیا هم دست‌کم 22نفر شهید شدند. ساکنان آنجا می‌گویند شدت عملیات به حدی قوی بود که از آن با عنوان «زمین‌لرزه هولناک» یاد می‌شود. حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش اشغالگر در حال ارتکاب نسل‌کشی در جبالیا است. حماس اعلام کرد که این رژیم زیر چتر حمایتی آمریکا در حال انتقام از غیرنظامیان است. حماس در بیانیه روز شنبه (20 مهرماه) اعلام کرد که «قتل عام نازی‌های اشغالگر» غیرنظامیان را هدف گرفته است. این گروه افزود: «این حملات به غیرنظامیان تلاشی برای تنبیه مردمانی است که به آوارگی نه گفتند.» «برنامه جهانی غذا» هم اعلام کرد که شمال غزه بار دیگر در محاصره قرار گرفته و «سطوح بی سابقه‌ای از ناامنی غذایی و گرسنگی» را تجربه می‌کند. این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل اعلام کرد که «از یکم اکتبر هیچ غذایی وارد شمال نشده است.» همزمان با این گرسنگی، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که دومین مرحله واکسیناسیون فلج اطفال هم از روز دوشنبه (فردا 23 مهرماه) شروع می‌شود.