موضع محتاطانه هریس درباره بی‌بی

به گزارش الجزیره، در گزیده‌ای از مصاحبه با سی‌بی‌اس نیوز که روز یکشنبه منتشر شد، هریس درباره اقداماتی که ایالات متحده انجام می‌دهد تا متحد اصلی خود را برای پایان دادن به حمله نظامی‌اش در نوار غزه و توقف حملات خود به لبنان ترغیب کند، توضیحاتی داد. هریس، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر گفت که ایالات متحده بر اسرائیل - و همچنین رهبران عرب در منطقه- برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه فشار آورده است و به این کار ادامه خواهد داد. با این حال «بیل ویتاکر» خبرنگار مشهور سی‌بی‌اس نیوز با اشاره به میلیاردها دلار حمایت نظامی دولت آمریکا از اسرائیل و نخست‌وزیر این رژیم گفت که «او (نتانیاهو) همواره درخواست‌های آمریکا برای آتش‌بس یا عدم حمله به لبنان را نادیده گرفته و اکنون وعده حمله به ایران را داده است.

در چنین شرایطی، آیا دولت آمریکا هیچ کنترل و نفوذی روی نخست‌وزیر اسرائیل ندارد؟ معاون رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال، بر حق ادعایی رژیم اسرائیل برای دفاع از خود پافشاری کرد و گفت: «کمکی که ما به اسرائیل ارائه کرده‌ایم، برای دفاع از خود در برابر ۲۰۰موشک بالستیک بوده که فقط با هدف نابودی اسرائیل شلیک شدند.» هریس در ادامه مدعی ادامه یافتن تلاش‌ها و رایزنی‌های دیپلماتیک بین مقامات آمریکایی و اسرائیل درباره غزه شد و گفت که آمریکا در حال شفاف‌سازی اولویت‌های خود، یعنی نیاز ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه، پایان یافتن جنگ و آزادی اسرا در راستای یک توافق آتش‌بس است. معاون رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «در این راستا، فشارها علیه اسرائیل و رهبران عرب در منطقه خاورمیانه ادامه دارد.»

اما اظهارات هریس با تعجب خبرنگار سی‌بی‌اس‌نیوز روبه‌رو شد و ویتاکر در واکنش به این اظهارات گفت که با توجه به شرایط کنونی، به‌نظر می‌رسد نتانیاهو به درخواست‌های آمریکا بی‌توجه است. هریس در واکنش به این مساله، مدعی شد که اقدامات آمریکا دستاوردهای بسیاری همراستا با اولویت‌های مذکور در خاورمیانه به‌همراه داشته است. البته او این دستاوردهای ادعایی را شفاف‌سازی نکرد. در ادامه، خبرنگار سی‌بی‌اس‌نیوز از معاون رئیس‌جمهور آمریکا پرسید که آیا نتانیاهو همچنان متحد نزدیک و واقعی آمریکا است یا خیر که هریس در واکنش به این پرسش، صرفا گفت که باید پرسید آیا «شهروندان آمریکا با ساکنان اسرائیل با یکدیگر متحد هستند یا خیر که جواب این سوال، بله است.» دفاع هریس نشان می‌دهد که او حامی سیاست‌های بایدن است و بر حمایت قاطع دولت آمریکا تاکید می‌کند؛ درحالی‌که نتانیاهو ارتش اسرائیل را روانه غزه و لبنان کرده و شدیدا در حال بمباران این دو نقطه است.

ماه‌هاست که تحلیلگران نتانیاهو را متهم می‌کنند که توافق آتش‌بس احتمالی غزه را برای اهداف سیاسی خود گرو نگه داشته است. ناظران همچنین هشدار می‌دهند که شکست واشنگتن در تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای پایان دادن به جنگ غزه، خاورمیانه را به سمت درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر سوق خواهد داد و مدافعان حقوق بشر از دولت بایدن خواسته‌اند که تحریم تسلیحاتی را علیه اسرائیل اعمال کند. واشنگتن سالانه حداقل ۳.۸میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل ارائه می‌کند و بایدن از زمان آغاز جنگ اسرائیل در نوار غزه در اکتبر سال گذشته، ۱۴میلیارد دلار کمک اضافی کرده است.این کمک‌ها در حالی به سمت اسرائیل روانه می‌شود که افزون بر ۴۱هزار  و ۸۰۰ تن در غزه جان باخته‌اند. همچنین از زمان بمباران داخل لبنان از سوی ارتش اسرائیل، دست‌کم ۱۱۰۰نفر در لبنان به شهادت رسیده‌اند.

ارتش این رژیم اخیرا بمباران را شدید کرده است. در میان خشونت‌های فزاینده، دولت بایدن بارها گفته است که طرفدار دیپلماسی است و می‌خواهد شاهد کاهش تنش باشد. اما مقامات ارشد آمریکایی همچنین گفته‌اند که از حق اسرائیل، به اصطلاح برای دفاع از خود، حمایت می‌کنند. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته در پاسخ به سوالی درباره بمباران مرگبار اسرائیل در لبنان به خبرنگاران گفت: «بدیهی است که حملات هدفمند به غیرنظامیان قابل توجیه نیست؛ اما اسرائیل حق دارد نیروهای دشمن را تعقیب کند.» اما منتقدان می‌گویند تا زمانی که دولت بایدن حمایت نظامی و دیپلماتیک آمریکا از اسرائیل را مشروط نکند، چنین اظهاراتی تاثیر کمی بر اقدامات کابینه دست راستی نتانیاهو دارد.

شورای روابط آمریکایی-اسلامی آمریکا در بیانیه‌ای در روز یکشنبه اعلام کرد: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده یک‌سال را صرف گسترش جنایات جنگی دولت اسرائیل کرده، قوانین ایالات متحده را که مستلزم تحریم تسلیحاتی اسرائیل است، نقض کرده و اکثر آمریکایی‌هایی را که مخالف ارسال سلاح بیشتر به اسرائیل هستند، نادیده گرفته است.» در ادامه بیانیه آمده است: «حالا هرج و مرج کل منطقه را در بر گرفته است.» سیاست دولت بایدن با تشدید تنش‌ها در روزهای اخیر بین اسرائیل و ایران بار دیگر مورد انتقاد قرار گرفته است.