خسارت سنگین به اشغالگران

  درحالی‌که فردا دوشنبه ۷اکتبر، یک سالگی جنگ غزه است اما اسرائیل مدتی است جبهه جدیدی را هم در لبنان گشوده است. طی یک‌سال اخیر بیش از ۴۱هزار و ۸۰۰نفر در حملات این رژیم در غزه جان خود را از دست داده و ۹۶هزار و ۱۰۰نفر دیگر هم زخمی شدند. بر اساس برخی آمارها تعدادی زیادی – شاید بیش از ۱۰هزار نفر- هم زیر آوارها مدفون هستند و خبری از آنها نیست. همزمان، اسرائیل حدود ۲هزار نفر را در لبنان به شهادت رسانده و بیش از یک‌میلیون نفر را آواره کرده و تا عمق بیروت، پایتخت را هم هدف قرار داده است.

در لبنان چه می‌گذرد؟

الجزیره دیروز شنبه در گزارش ۵اکتبر نوشت، حزب‌الله اعلام کرد که رزمندگانش از یک موشک ضد زره هدایت‌شونده برای هدف قرار دادن یک تانک مرکاوای اسرائیلی که در حال پیشروی در منطقه جنگل «مارون» بود استفاده کردند که منجر به تلفات شد.  «عمران خان» نوشت، پس از اولین حمله هوایی اسرائیل به طرابلس شمالی در لبنان،  مقاومت لبنان هم بیکار ننشسته است. حزب‌الله لبنان روز جمعه با انجام ۲۳عملیات زمینی و هوایی پایگاه‌ها، شهرک‌ها و نظامیان نفوذ کرده رژیم صهیونیستی در داخل خاک لبنان را هدف قرار داد و خسارات سنگینی را به اشغالگران وارد کرد.

 «محمود قماطی» نایب رئیس شورای سیاسی حزب‌الله لبنان گفت: «از نفوذ دشمن در تمام نقاطی که می‌خواست وارد شود جلوگیری کردیم. ما آماده هرگونه پیشروی زمینی هستیم و در این زمینه از دشمن برتری داریم.» نایب رئیس شورای سیاسی حزب‌الله ادامه داد: «موشک‌های ما به عمق ۱۵۰کیلومتر رسیده و شدت شلیک آنها را حفظ کرده‌ایم.» این حملات متقابل در حالی صورت می‌گیرد که الجزیره نوشت، حدود ۲۰۰هزار لبنانی این کشور را به مقصد سوریه ترک کرده تا از بمباران اسرائیل بگریزند.

از غزه چه خبر؟

حماس هم از شهادت «سعید عطاالله علی»، یکی از فرماندهان این جنبش و سه تن از افراد خانواده‌اش در حمله رژیم صهیونیستی به منزلی در اردوگاه فلسطینی البداوی در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان خبر داد.  از سوی دیگر، الجزیره به نقل از سخنگوی آنروا نوشت که اسرائیل دستور تخلیه اجباری بیشتر را صادر کرده است. «لوئیز واتریج» در پستی در ایکس نوشت: «مردم بار دیگر مطمئن نیستند که کجا می‌توانند بروند؛ زیرا هیچ‌جا امن نیست.» نقشه جدیدی منتشر شد که نشان می‌دهد ۱۱بلوک در مناطق «نصیرات» و «بوریج» در منطقه محاصره‌شده باید فورا تخلیه شوند. «فرانچسکا آلبانیز»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اراضی اشغالی فلسطین هم به الجزیره گفت که«فلسطین و لبنان در عمل به مکان‌هایی تبدیل شده‌اند که در چشم ارتش اسرائیل هیچ غیرنظامی در آنها وجود ندارد.» او در پستی در ایکس نوشت: «مردان، زنان، بچه‌ها در معرض این تروریسم هستند. این هیولا باید پایان یابد.»

مقاومت یمن چه می‌کند؟

جنگنده‌های انگلیس و آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی در سومین تجاوز آشکار خود به خاک یمن، منطقه الجبانه در استان الحدیده را سه‌بار بمباران کردند. در دور جدید حملات تجاوزکارانه آمریکا و انگلیس، فرودگاه الحدیده، منطقه «الصیانه» در شهرستان «الثوره» واقع در استان صنعا و مناطقی در جنوب استان «ذمار» هدف قرار گرفتند. «جان پاور» در گزارشی برای الجزیره نوشت، یا یک‌سالگی جنگ غزه، حملات حوثی‌ها همچنان حمل‌ونقل تجاری را مختل و آسیب‌پذیری زنجیره‌های تامین را که ستون فقرات تجارت بین‌المللی را تشکیل می‌دهند، آشکار می‌کند.

در همین رابطه، «علی القحوم» عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن هم دیروز شنبه گفت: «نبردی که ما امروز وارد آن شده‌ایم نبرد پیروزی موعود و جهاد مقدس است. توانایی‌های نظامی یمن در حال گسترش است. یمن در دفاع از حاکمیت، منابع و قدرت و ملت خود دست برتر را دارد.» وی افزود: «حملات آمریکا و انگلیس به یمن تلاش برای منحرف کردن یمن از موضع کارآمد و تاثیرگذار خود درباره حمایت از غزه و لبنان است. این حملات بعد از شکست آنها در حمایت از رژیم موقت و نابود شدنی صهیونیستی صورت می‌گیرد.» وی تاکید کرد: «پافشاری آمریکا و انگلیس بر ادامه تجاوزات به یمن با پاسخی کوبنده و سخت مواجه خواهد شد و آنها باید مسوولیت این حملات و گسترش نزاع در منطقه را بر عهده بگیرند.

 آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد، بزرگ‌تر خواهد بود.» حملات آمریکا و انگلیس به یمن در واکنش به عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، عرب و مدیترانه و با هدف نجات رژیم صهیونیستی از محاصره دریایی انجام می‌شود.