جنبش حماس تاکید کرد مقاومت در طولکرم و تمام استان‌های کرانه باختری با وجود جنایت‌های رژیم صهیونیستی تسلیم نخواهد شد و سیاست ترورها هرگز ملت فلسطین را از رویارویی و مقابله با رژیم اشغالگر باز نخواهد داشت. جنبش حماس تاکید کرد: «ما از ساکنان کرانه باختری می‌خواهیم تا راهپیمایی‌هایی را در تمام استان‌ها برگزار کرده و برای تشدید درگیری و رویارویی با رژیم اشغالگر تلاش کنند.» جنبش حماس بر لزوم مشارکت گسترده مردمی طی دیروز جمعه در راهپیمایی محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه و لبنان و اعلام بسیج عمومی در برابر اشغالگران تاکید کرد.

جنبش فتح نیز اعتصاب سراسری در کرانه باختری طی دیروز جمعه به‌خاطر شهدای طولکرم را اعلام کرد. جبهه مردمی برای آزادی فلسطین نیز اعلام کرد کشتار طولکرم ایجاب می‌کند تا فلسطینی‌ها یک انتفاضه ملی فراگیر را علیه دشمن صهیونیستی آغاز کنند. گروه‌های مقاومت در طولکرم نیز تاکید کردند که انتقام خون شهدا را خواهند گرفت. ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین نیز کشتار اردوگاه طولکرم را محکوم کرده و رژیم اشغالگر را مسوول پیامدهای آن دانست. منابع فلسطینی اعلام کردند که در کشتار اردوگاه طولکرم «زاهی عوفی»، از رهبران گردان‌های القسام نیز به شهادت رسید.

نیویورک تایمز نیز در گزارش دیروز جمعه نوشت، اسرائیل اکنون در حال انجام عملیات‌های بزرگ در چند جبهه است. یکی از این جبهه‌ها، حمله هوایی به طولکرم، در کرانه باختری اشغالی بود که مقامات بهداشت فلسطین اعلام کردند که دست‌کم ۱۸نفر به شهادت رسیدند. اسرائیل از ۷اکتبر حملات هوایی متعددی را در کرانه باختری انجام داده، اما به‌طور کلی جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های خود را برای غزه «رزرو کرده بود». در خود غزه، ارتش اسرائیل حملات متعددی را روز پنج‌شنبه انجام داد و مقامات بهداشتی محلی بعدازظهر پنج‌شنبه گزارش دادند که حداقل ۹۹نفر جان باختند که یکی از بالاترین تلفات روزانه در سه‌ماه گذشته است.

الجزیره هم در گزارشی نوشت، ارتش اسرائیل اعلام کرد که جنگنده‌های این رژیم حمله روز پنج‌شنبه را با هماهنگی سرویس امنیت داخلی اسرائیل، شین بت، انجام دادند. ارتش این رژیم در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرمانده زیرساخت‌های حماس در طولکرم را هدف قرار داده است. الجزیره نوشت که این حمله با یک جنگنده «اف۱۶» انجام شده است. بر اساس آمار دفتر بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) از ۷اکتبر سال گذشته تا پایان سپتامبر، ۶۹۵فلسطینی در کرانه باختری جان باخته‌اند.«نور عوده» گزارشگر الجزیره هم نوشت که حمله به اردوگاه آوارگان طولکرم «بزرگ‌ترین و مرگبارترین حمله هوایی است که در بیش از ۲۰سال گذشته در کرانه باختری اشغالی دیده‌ایم.»

او گزارش داد: «حتی بر اساس استانداردهای انتفاضه دوم، این یک حمله بسیار بزرگ و مرگبار به یک اردوگاه پرجمعیت و فقیرانه پناهندگان بود.» این اولین حمله هوایی توسط یک جت اسرائیلی در کرانه باختری از زمان انتفاضه دوم یعنی از سال۲۰۰۲ است. به گفته آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل متحد (PDF)، اردوگاه پناهندگان طولکرم محل زندگی بیش از ۲۱هزارنفر است. عوده افزود: «بسیاری از ساختمان با خاک یکسان شد. امدادگران در تلاش هستند تا مطمئن شوند که همه اجساد را پیدا کرده‌اند و هیچ بازمانده‌ای در زیر آوار وجود ندارد.»

«فرانچسکا آلبانیز» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین در بیانیه‌ای گفت: «شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد هیچ فلسطینی از حملات بی‌امان اسراییل در امان نیست.» وی خاطرنشان کرد که «حملات سیستماتیک هوایی و زمینی در مناطق جنین، نابلس، طولکرم و طوبس - و به‌ویژه در کمپ‌های پناهندگان - در چند ماه گذشته تشدید شده است.» آلبانیز گفت: «اسرائیل غزه و کرانه باختری را به‌عنوان بخشی از روند کلی حذف، جایگزینی و گسترش سرزمینی به‌طور همزمان هدف قرار می‌دهد.»